Pitkän aikavälin suunnittelussa kehitetään muun muassa seudullista järjestelmää, kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksia ja asiakaskokemusta

keskiviikkona 16. helmikuu 2022 klo 17.30

Joukkoliikenteen palvelusuunnitelma tuleville vuosille hyväksyttiin joukkoliikennelautakunnassa 16.2.2022. Vuosina 2022–25 keskitytään seudullisen joukkoliikennejärjestelmän ja kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksien kehittämiseen, palvelun kehittämiseen raideliikennevyöhykkeen ulkopuolella, asiakaskokemuksen parantamiseen, joukkoliikenteen käyttövoimakysymyksiin sekä tiedolla johtamiseen.

Valtuustokauden mittaisella palvelusuunnitelmalla tuetaan toiminnan pitkän aikavälin strategian mukaista suunnittelua, kehittämistä ja johtamista. Sisällöt tarkistetaan vuosittain osana toiminnan ja talouden suunnittelua, ja palvelusuunnitelmasta raportoidaan lautakunnalle kerran vuodessa.  

Korona vaikeuttaa taloussuunnittelua

Koronapandemia vaikuttaa joukkoliikenteen talouteen edelleen merkittävästi.  Talouden suunnittelua vaikeuttaa huomattavasti se, ettei pandemian kestoa tai vaikutuksia talouteen ole mahdollista täysin luotettavasti arvioida.

Joukkoliikennelautakunnan toimintatulot ovat arviolta 61,8 miljoonaa euroa, ja toimintamenot -85,7 miljoonaa euroa. Toimintakate on -23,9 miljoonaa euroa. Nettoinvestointien esitys on 0,5 miljoonaa euroa.

Käyttötalouden vuosisuunnitelmaesityksessä on varauduttu tulojen lisäyksiin palvelutason noston ja muiden kuntien maksuosuuksien noston myötä. Myös tapahtumalipputulojen odotetaan kasvavan. Maksutulojen vähentymiseen varaudutaan koronapandemian vähentäessä palvelun kysyntää.

Toimintamenoihin tehdyillä lisäyksillä varaudutaan kustannustason nousuun, häiriöhallinnan kehittämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Bussiliikenteen palvelutasoa pyritään nostamaan raitiotien vaikutusalueen ulkopuolella. Lisäksi varaudutaan raitiotien korvaavan bussiliikenteen järjestelyyn ja M-junavuorojen ostamiseen Tampere-Tesoma-Nokia-välille.