Joukkoliikenteen poikkeuksellinen vuosi on sujunut hyvin

maanantaina 01. maaliskuu 2021 klo 10.00

Koronaviruksen mukanaan tuomat poikkeustoimenpiteet Nyssen liikenteessä ovat kestäneet kohta vuoden ja jatkuvat toistaiseksi. Poikkeuksellisen vuoden aikana yhteistyö matkustajien kanssa on sujunut kiitettävästi.

Myös kuljettajamme ja asiakaspalveluhenkilöstömme ovat sopeutuneet muutoksiin ja koronan aiheuttamiin toimenpiteisiin joustavasti, ja toimineet asiakaspalvelun laadun takaamiseksi suurella sydämellä.

Tutkimus: Joukkoliikenteen tartuntariski hyvin pieni

Nyssen matkustajamäärä on tällä hetkellä noin 60 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen tasoon. Tämä tarkoittaa sitä, että busseissa on pääsääntöisesti hyvin tilaa ja turvavälien pitäminen muihin matkustajiin onnistuu etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Vuorojen täyttöastetta seurataan jatkuvasti, ja ruuhkaisimpiin vuoroihin on myös lisätty liikennettä. Noudatamme kulloinkin voimassa olevia viranomaisohjeita.

Matkustajista ilahduttavan moni käyttää nyt kasvomaskia. Maskien käyttö, hyvä käsihygienia ja turvavälien pitäminen ovat turvallisen matkustuksen kulmakiviä, joilla jokainen voi pienentää mahdollista tartuntariskiä. Tästä kertoo myös VTT:n tekemä selvitys, jonka mukaan joukkoliikenteen tartuntariski on hyvin pieni, jos joukkoliikenteessä noudatetaan annettuja turvaohjeita.

Nyssen henkilöstö haluaa välittää suuret kiitokset kaikille matkustajille turvaohjeiden noudattamisesta!

Kertalipuista lähes 70 prosenttia maksetaan mobiilisti

Korona-aikana Nyssen matkustajilta on toivottu käteismaksujen vähentämistä ja lippujen maksamista ensisijaisesti joko mobiilisovelluksella tai matkakortilla. Tämä on toteutunut erinomaisesti, sillä vuoden aikana mobiilimaksamisen suosio on kasvanut merkittävästi: Tammikuussa 2021 kertalipuista myytiin mobiilissa jo 69 prosenttia kun vielä vuosi sitten vastaava luku oli 40 prosenttia.

Nyssen kuljettaja Sampo kertoo mobiililipun suosion näkyvän myös kuljettajan työssä. ”Mobiililippu on edullisempi tapa matkustaa ja se on helppo ostaa, jos on älypuhelin matkassa, joten siksi siitä on tullut niin suosittu”, hän kertoo.

Asiakaspalvelua myös puhelimitse

Nyssen asiakaspalvelupisteessä koronatoimenpiteet näkyvät muun muassa siten, että asiakkaiden kulkua ohjataan lattiatarroilla ja käsidesiä on tarjolla useassa paikassa. Eniten asiakkaita on puhututtanut matkustajamääriin sopeutumiseksi tehdyt aikataulumuutokset.

Asiakaspalvelussa asiointi onnistuu ilman jonotusta ja turvavälien kera, sillä asiakkaita on vähemmän kuin normaalisti ja asiakkaat otetaan vuoronumerolla palvelutiskille. Paikan päällä asioinnin lisäksi on myös muita vaihtoehtoja: ”Moni asia hoituu puhelimitsekin. Toki myös valtakirjalla toisen puolesta asiointi onnistuu, jos asiakas ei itse pääse paikalle”, Nyssen asiakaspalvelusihteeri Iiris kertoo.

Turvallinen matka tehdään yhdessä

Joukkoliikenteen turvallisuus on meidän kaikkien asia. Nyssen kuljettaja Mats toivottaa matkustajat tervetulleeksi kyytiin ja muistuttaa: ”Arki jatkuu ja Nyssen kyydissä voi matkustaa turvallisin mielin. Otetaan muut huomioon!”

Lämmin kiitos Nyssen kuljettajille ja asiakaspalveluhenkilöstölle työstänne matkustusturvallisuuden ja asiakaspalvelun laadun turvaamiseksi myös poikkeusolojen aikana!

Muistathan nämä kuusi muistisääntöä, kun matkustat Nyssen kyydissä:

  1. Matkusta vain terveenä. Jos sinulla on pieniäkin sairauden oireita, älä käytä joukkoliikennettä.
  2. Käytä kasvomaskia, jos sille ei ole terveydellistä estettä. Aseta maski kasvoille ennen kyytiin nousemista. Huolehdi maski roskiin esimerkiksi pysäkillä.
  3. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Muista pestä kädet usein tai pidä mukanasi käsidesiä.
  4. Muista turvavälit liikennevälineessä ja pysäkillä. Varaa matkallesi aikaa. Jos vuoro on kovin täysi, odota mahdollisuuksiesi mukaan seuraavaa vuoroa.
  5. Yski nenäliinaan tai hihaan. Jos sinua yskittää tai aivastat, käytä nenäliinaa tai hihaa. Älä yski käsiin.
  6. Vältä käteistä. Matkakortilla tai Nysse Mobiililla maksaminen onnistuu ilman lähikontaktia.

Lue lisää