Nysse-linjasto uudistuu Ratikan myötä

Raitiotien ensimmäiset linjat avataan elokuussa 2021. Ratikka hoitaa jatkossa yhteydet Tampereen keskustan ja Hervannan sekä Tays Keskussairaalan välillä. Muutoksilla on vaikutuksia myös alueille, joihin raitiotie ei vielä ulotu. Linjastossa toteutuvat sille määritetyt periaatteet:

  • Tampereen keskusta on helposti saavutettavissa.
  • Päällekäiset ratikka- ja bussilinjat minimoidaan.
  • Linjojen välillä on toimivat vaihtoyhteydet.

Linjastoa alettiin suunnitella yhdessä alueen asukkaiden kanssa vuoden 2018 alussa.  Luonnokset ovat olleet nähtävillä netissä ja niistä on vaihdettu ajatuksia verkossa sekä kasvokkain esimerkiksi alueverkostojen tapaamisissa. Ajatusten pohjalta syntyi lopullinen suunnitelma, joka hyväksyttiin joukkoliikennelautakunnassa huhtikuussa 2019. Seuraavassa vaiheessa raitiotieverkostoa laajennetaan Seuturatikka -projektissa.

Uusi Nysse-linjasto (karttasovellus) ›
Pirkkalaan ulottuvan linjaston muutossuunnitelma (karttasovellus) ›

Ruuhkaton, helposti saavutettava Tampereen keskusta

Hämeenkatu muuttui jalankululle, pyöräilylle ja  joukkoliikenteelle varatuksi kaduksi vaiheittain vuosien 2014-2018 aikana. Ratikan aloittaessa bussiliikenne keskustassa vähenee. Hämeenkadun katutila on rajallinen - katu ei kestä enempää busseja, mutta matkustajia riittäisi useammallekin vuorolle.

Ratikkaan mahtuu 264 matkustajaa, kun yksi bussi kuljettaa 90 matkustajaa kerrallaan.  Tiheällä vuorovälillä keskusta on siis helpommin saavutettavissa ja matkustusmukavuus sekä palvelu paranee merkittävästi.

Alueelliset bussipalvelut

Linjasto on rakennettu kustannustehokkaaksi alueelliset tarpeet huomioiden. Päällekäiset suorat yhteydet kuntakeskuksiin on poistettu ja korvattu osin vaihdollisilla linjoilla. Bussilinjasto palvelee aluekeskusten ja asuinalueiden välistä liikkumista. Osa linjoista jatkaa edelleen keskustaan, osalle on tarjolla hyvät vaihtoyhteydet Ratikkaan tai toiselle bussilinjalle ruuhkaisimpina matkustusaikoina.

Toimivat vaihtoyhteydet

Raiteilla matkustaminen on mukavaa, turvallista ja ruuhkatonta. Matkaan voi yhdistää sekä bussi- että ratikkamatkoja, sillä samat liput kelpaavat kummassakin kulkuvälineessä. Vaihto liikennevälineiden välillä tehdään mahdollisimman helpoksi. Keskeiset vaihtopysäkeillä siirtyminen tapahtuu esteettömästi ja säältä suojassa, katuakaan ei aina tarvitse ylittää.

Aikataulut suunnitellaan niin, että vaihtoaika liikennevälineiden välillä on mahdollisimman lyhyt. Vaihtaminen voi tuntua aluksi hankalalta, mutta toisille se on jo nyt arkipäivää.

Vuonna 2021 bussilinjojen väliset pysäkit eivät keskity enää pelkästään Keskustorin tai Koskipuiston pysäkeille. Kosken itäpuolelle painottunut rakentaminen vie myös bussilinjoja uusien kohteiden läheisyyteen. Esimerkiksi Ratinan alueen palvelua on kehitetty kaupunkikuvan muutosten ohessa.


Linjasto 9.8.2021 alkaen

Pirkkalan linjastoon on tulossa vielä useita muutoksia. Linjatunnukset ovat uudelleen tarkastelussa koko linjaston osalta. Tiedot päivitetään mahdollisimman pian.