Tays Keskussairaalalle pääsee kätevimmin Ratikalla 1. Kyytiin pääsee Sorin aukiolta, Koskipuistosta, rautatieasemalta, Tullin alueelta sekä Kalevasta (Teiskontie).
Kaupin kampuksen alueelle pääsee myös bussilla monesta suunnasta (sisältää linjakohtaisen linkin aikatauluihin):
Aluekartta Tays Keskussairaalan nettisivuilla ›
Nella Nettilatauspalvelu on verkkokauppa, josta voi tilata matkakortin ja ostaa matkakortille lippuja. Palveluun luodaan käyttäjätili, johon voi lisätä vaikka koko perheen matkakortit.
Ostokset maksetaan verkkopankissa, maksukortilla tai mobiimaksulla (Paytrail -maksupalvelu).
Matkakortin saldotiedot päivittyvät Nellaan vuorokauden sisällä. Nellassa voit myös tilata saldomuistukset sähköpostiisi kaikista käyttäjätilillesi lisätyistä korteista.
Seniorietuus päivittyy Tampereen matkakortille automaattisesti iän mukaan.
Kaikki 65 vuotta täyttäneet henkilöt ovat oikeutettuja alennukseen arvolipusta kello 9-14. Etuus on voimassa kaikilla vyöhykkeillä (A-F).
Matkakortin saldo näkyy lippulaitteessa, kun maksat matkaasi. Voit pyytää myös kuljettajalta saldotositteen. Tositteen saa myös kaikilta jälleenmyyjiltä.
Henkilökohtaisen matkakortin saldoa voi seurata lisäksi Nella Nettilatauspalvelussa, johon voit myös asettaa sähköpostimuistutuksen loppumassa olevista lipuista.
Henkilökohtaisen matkakortin voi hankkia henkilö, jolla on suomalainen henkilötunnus. Matkakortille on tarjolla laajemmat palvelut, kuten nettilataus, sulkupalvelu ja kadonneen kortin korvaaminen.
Haltijakohtaisen kortin voi hankkia kuka tahansa, sillä asiakastietoja ei tallenneta. Kortille tallennetaan ainoastaan ikäryhmä.
Hintakatto tarkoittaa, että maksat enintään määritellyn hinnan kaikista tietyllä aikavälillä tekemistäsi lippuostoksista lähimaksulla. Hintakatto eli maksimihinta on määritelty erikseen 90 minuutille ja 24 tunnille.
Osta matkallesi kertalippu muulla maksutavalla.
Tarkista ostoksesi tiedot Nella-käyttäjätililtäsi. Ostitko lipun oikealle kortille? Nyssen palveluvirheestä (esimerkiksi laitteistovika) koituneesta ylimääräisestä maksusta voi hakea korvausta asiakaspalvelussa. Reklamaatiot käsitellään aina tapauksittain.
Matkustajaa ei kuljeteta maksutta ilman perusteltua syytä. Erityisesti lasten kohdalla kuljettajat ja lipputarkastajat huolehtivat, että lapsen matka jatkuu turvallisesti lippuongelmista huolimatta.
Unohtunutta käyttäjätunnusta ei voida palauttaa käyttöön turvallisuussyistä. Luo uusi käyttäjätunnus ja lisää matkakorttisi uudelleen palveluun. Unohtuneen salasanan voi palauttaa Unohtuiko salasana?- linkin avulla.
Kaikki ratikat ovat ilmastoituja. Bussien sisälämpötiloja säädellään eri tavoin bussin iästä riippuen. Toisissa busseissa ilmastointi on automaattinen, toisissa manuaalinen. Vanhemmissa busseissa kuljettaja voi säätää bussin sisälämpötilan haluttuun asteeseen. Näissä busseissa ei ole jäähdytysilmastointia, joten lämpöisellä säällä matkustamossa voi tulla kuuma.
Valtaosassa uusia busseja matkustamon lämpötila on säädetty kesällä +22 °c. Talvella matkustajilla on enemmän vaatetta yllä, joten lämpötila on säädetty +18 °c.
Lämpötilan jäähdytykseen tuo haastetta suurten ovien toistuva availu pysäkeillä. Jäähdytys ei aina pysy lämmönvaihtelussa mukana, joten toisinaan ilmastoidutkin bussit ovat kesähelteillä kuumia.
Kuumaa helpottaakseen matkustajien ei missään tapauksessa tule avata itse bussin kattoluukkuja. Luukut ovat hätäuloskäyntejä ja voivat väärin avattuina rikkoutua tai irrota kokonaan. Korjauskustannukset jäävät tällöin matkustajalle.
Ikävistä olosuhteista kannattaa kertoa suoraan bussin kuljettajalle. Näin tilannetta voidaan parannella heti. Nettilomakkeella annettu palaute saavuttaa liikennöitsijän huomattavasti paljon myöhemmin.
Eivät saa. Seniorialennus kohdistuu vain ensimmäiselle matkustajalle, toiselta matkustajalta menee normaali aikuisen maksu.