Ratikka Uutiset 10.11.2020

Ratikka liikennöi ensimmäistä kertaa Hämeenkadulle ja Pyynikintorille asti

Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Hämeenkadulla ja Pirkankadulla aina Pyynikintorin päätepysäkille asti, kun ratikan koeajot keskusta-alueella jatkuvat sunnuntaina 15. marraskuuta. Sunnuntain koeajot tehdään klo 10 - 14, muina päivinä koeajoja pyritään tekemään klo 9 - 15. Koeajot keskustassa jatkuvat 27.marraskuuta saakka. Sunnuntain koeajojen aikana keskustan bussiliikenne on osittain kiertoreiteillä ja Hämeenkadun bussipysäkit sen aikaa pois käytöstä.

Hämeenkadulla ja Pirkankadulla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Koeajot aloitetaan sunnuntaina, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän.

Suojateillä, jotka sekä Hämeenkadulla että Pirkankadulla ovat pääosin valo-ohjattuja, ratikka ja autoliikenne ovat väistämisvelvollisia. Raitiotien ylityspaikoilla, jotka monet sijaitsevat entisten suojateiden kohdilla, ei uudessa tilanteessa ole suojatien merkintöjä. Näillä ylityspaikoilla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia.

Ratainfraa ja vaunuja testataan läpi talven

Hämeenkadun ja Pirkankadun ensimmäisissä koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään jatkossa koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Hämeenkadulla enimmäisnopeus on 20 kilometriä tunnissa ja Pirkankadulla 40 kilometriä tunnissa.

Keskustassa suoritettavien yhden vaunun koeajojen lisäksi tehdään koko varikko–Pyynikintori-välillä myös kahden vaunun koeajoja. Niissä tarkastelun kohteena ovat vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta. Kahden vaunun koeajoissa liikennettä joudutaan hetkellisesti pysäyttelemään liikenteenohjaajien toimesta. Myös myöhemmin talvella tehdään samanaikaisesti useamman vaunun koeajoja.

Arkisin koeajoja pyritään suorittamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, mutta siirtymäajot varikolta koeajoalueelle tehdään mahdollisesti myös ruuhka-aikoina. Varsinkin Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä vaunu on jo tuttu näky ja se liikkuu sujuvasti muun liikenteen kanssa. Koeajoja ja vaunutestejä jatketaan erilaisissa olosuhteissa läpi tulevan talvikauden.

Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia.

Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista.

Liikennesäännöt haltuun

Sunnuntaina ja maanantaina 15.-16.11. liikenteen sujuvuus koeajoissa varmistetaan liikenteenohjaajilla Hämeenkadun ja Pirkankadun alueella. Muiden tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita.

Bussiliikenne käyttää sunnuntaina koeajojen vuoksi osittain poikkeusreittejä. Hämeenkadun bussipysäkit ovat sunnuntain 15.11. koeajojen aikana klo 10 - 14 pois käytöstä. Lue lisää täältä.

Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä. Varikon ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välisellä osuudella raitiovaunu kulkee liikennesääntöjen mukaisesti, joten siellä liikenteenohjaajia ei käytetä sunnuntaina eikä maanantaina.

Tampereen Ratikan sivuilta löytyy runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla. 

Raitiotien kunnossapitotöillä valmistellaan koeajoja

Kunnossapitoallianssi pitää huolta siitä, että Tampereen Ratikka voi kulkea turvallisesti ja suunnitelmienmukaisesti. Raitiotien kunnossapitotöitä tehdään niin päivällä kuin yölläkin. Yöllä tehdään töitä, jotka päivällä häiritsisivät liikennettä.

Hämeenkadun ja Pirkankadun kunnossapitotyöt on aloitettu sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kiskourien ja kadun pesulla. Maanantain ja tiistain välisenä yönä on huuhdeltu kisko- ja linjakaivot sekä pesty ja rasvattu vaihteet.

Tiistaina alueella tehdään päiväaikaan liikennevalotestejä myös raiteilla liikkuvalla erikoistyökoneella, Unimogilla. Loppuviikon aikana hiotaan kiskoja ja testataan mm. vaihteiden toimintaa. Lisäksi asennetaan tulevista koeajoista kertovat opastekyltit.

Yötöitä tehdään noin klo 22-06 ja päivätyöt klo 8-16. Melua syntyy jonkin verran pääasiassa painepesulaitteistosta. Kiskojen hiontatyössä työaluetta ajetaan päästä päähän nopeusrajoitusten mukaan, jolloin häiriöt ovat lyhytaikaisia. Yksittäisten kiinteistöjen ohi joudutaan kuitenkin ajamaan useita kertoja.

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu: www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus