Usein kysyttyä
Yleisimmin vika on selaimessa. Kannattaa kokeilla seuraavia toimenpiteitä:
- Tyhjennä selaimen välimuisti. Toiminto löytyy yleisimmin selaimen asetuksista, esimerkiksi Google Chrome -selaimessa Asetukset › Yksityisyys ja turvallisuus › Poista selaustiedot
- Päivitä selain uusimpaan versioon.
- Kokeile toista selainta.
Liikennehäiriöt ovat valitettavia, mutta niistä aiheutuvat myöhästymiset tai esimerkiksi tapaamisten peruuuntumiset eivät suoranaisesti oikeuta korvauksiin. Vaihtoehtoisia yhteyksiä on yleensä tarjolla kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisen ajan kuluessa. Vaihtoehtoisen matkan voi etsiä Nyssen reittioppaan matkahaulla.
Taksimatkasta aiheutuneiden kulujen korvausta voidaan harkita tapauskohtaisesti, jos vaihtoehtoista yhteyttä ei ole ollut tarjolla 30 minuutin kuluessa siitä, kun alkuperäisen joukkoliikennematkan piti alkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että korvauksia taksimatkasta ei makseta, jos
- vaihtoehtoisen vuoron lähtöön samalta pysäkiltä on alle 30 minuuttia (pysäkin suunnitelmallinen aikataulu).
- vaihtoehtoiselle pysäkille kävelemiseen ja vaihtoehtoisen vuoron lähtöön kuluu alle 30 minuuttia (pysäkin suunnitelmallinen aikataulu).
- kävelymatka määränpäässä vaihtoehtoiselta pysäkiltä peruuntuneen vuoron pysäkille on alle 30 minuuttia.
- perutusta vuorosta on ilmoitettu etukäteen niin, että asiakas on voinut valita edellisen vuoron tai vaihtoehtoisen yhteyden. Perutut vuorot näkyvät reittioppaassa.
Lentoaseman bussilinja 103 odottaa myöhässä olevaa saapuvaa lentoa aikataulujensa puitteissa, kuitenkin enintään 30 minuuttia. Jos bussi on ehtinyt lähteä, taksikuluja ei korvata.
Tilanteesta aiheutuvia välillisiä kuluja ei korvata, näitä voivat olla esimerkiksi käyttämättä jääneet tapahtuma- tai matkaliput, käyttämättä jääneen palvelun kulut tai saamatta jääneet palkat ja palkkiot. Myöskään oman auton käytöstä koituneita kustannuksia ei korvata.
Taksikulujen korvaus maksetaan aina Nyssen lahjakortilla, ei tilisiirtoina. Lahjakortilla voi maksaa Nyssen lippuja tai tuotteita Nella.fi verkkokaupassa tai asiakaspalvelussa.
Matkakortilla olevan kausilipun voi käyttää loppuun, vaikka ikäryhmä muuttuisi kesken kauden. Matkakortin arvolta veloitettavan kertalipun hinta muuttuu samana päivänä kuin ikäryhmäsikin.
Esimerkki: Olet ostanut lasten 360 vrk kausilipun tammikuussa. Täytät 17 kesäkuussa ja siirryt nuorten ikäryhmään (17-24-vuotiaat). Voit käyttää kausilippuasi myös kesä-joulukuussa.
Matkaan tarvitaan kolmen vyöhykkeen lippu: käytössä ovat vyöhykkeetä A-B-C. Matkasta maksetaan sen mukaan, monenko vyöhykkeen alueella matka kulkee, ei sen mukaan, montako kertaa vyöhykeraja ylittyy.
Opiskelijan matkakorttialennukset päättyivät 4.1.2021. Matkakortille ladatulla arvolla voi edelleen maksaa normaalihintaisen pääsymaksun Tampereen, Nokian ja Ylöjärven uimahalleissa ja kuntosaleilla (julkiset palvelut).
Pienikokoiset potkulaudat (myös sähköiset) voi ottaa mukaan bussiin tai ratikkaan maksutta. Isokokoisille kulkuvälineille on ostettava kulkuvälineen käyttäjän ikäryhmän mukainen kertalippu, myös yölisä veloitetaan klo 0.00–4.40.
Bussissa kulkuvälineen koon määrittely on kuljettajan harkinnassa, joten maksuun on hyvä varautua. Ainakin katukuvassa yleisten, vuokrattavien sähköpotkulautojen koko katsotaan jo isokokoiseksi.
Pienin ostettava lipputuote on aina kahden vyöhykkeen lippu.
Reittiopas huomioi reitityksessä
- lähtö- ja saapumisajat
- kulkuneuvojen reaaliaikaiset ennusteet
- kävelyetäisyydet lähtö- ja määränpäässä
- vaihtojen määrän
- odotusajan jatkoyhteyteen
- käyttäjän omat asetukset, esimerkiksi kävelynopeuden, kulkuvälineiden ja esteettömyyden osalta.
Ensimmäinen ehdotus on yleensä reittioppaan logiikalla paras, asetukset huomioden. Sen jälkeen reittiopas esittää muita matkavaihtoehtoja. Matkaehdotuksissa voi olla jatkoyhteyksiä useammalle ratikka- tai bussivuorolle.
Jos matkaehdotukset eivät tunnu loogisilta, tarkista tai muuta matkalle antamiasi ehtoja: säädä lähtöaikaa tai kokeile sen sijaan Perillä -aika-asetusta.
Reittiopas toimii OpenStreetMapin kartta-aineiston pohjalta. Kävelyn osalta reittiopas etsii ensisijaisesti turvallisia reittejä, jotka eivät edellytä kadun ylitystä. Reittiopas näyttää kuitenkin myös kartalle merkityt polut ja muut epäviralliset kulkureitit, joilla ei välttämättä ole esimerkiksi talvikunnossapitoa.
Paras reititys onkin usein melko subjektiivinen käsite. Reittiopas pyrkii huomioimaan monta muuttujaa ja esittää annetuilla parametreilla erilaisia vaihtoehtoja, joista käyttäjä voi valita omaan matkaansa sopivimman.
Arvioidut aikataulut ovat ohjeellisia. Ne perustuvat keskimääräisiin toteutuneisiin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus ja mahdolliset ruuhkat vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina ole mahdollista saapua aikataulun mukaisesti. Todellinen aikataulu näkyy esimerkiksi reittioppaan reaaliaikaisessa aikatauluinfossa.
Linjojen vuorovälit niiden yhteisillä reittiosuuksilla pyritään porrastamaan mahdollisimman tasaisiksi. Joillekin osuuksille näitä epätasaisuuksia kuitenkin tulee.
Eri suunnista liikennöitävät linjat saapuvat kouluille, merkittäville työpaikka-alueille tai keskustaan samoihin aikoihin varsinkin työ- ja koulumatkaliikenteessä, kun perille halutaan päästä näihin samoihin aikoihin. Tämä mahdollistaa myös suunniteltuihin vaihtoyhteyksiin ehtimisen. Näin yhteisille reittiosuuksille voi tulla päällekäisyyksiä.
Aikataulut on suunniteltu matkustajien tarpeita kuunnellen. Suunnittelussa on huomioitava linjojen toisistaan poikkeavat pituudet ja vuorovälit sekä kustannustehokkuus. Näiden lisäksi pakkaa sekoittaa vielä muun liikenteen ja keliolosuhteiden aiheuttamat tekijät.