Ratikka 20.10.2020

Tampereen valtuusto päätti raitiotien 2 osan rakentamisesta sekä seuturaitiotien linjauksista

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020, että raitiotien osa 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen rakennetaan. Valtuusto päätti myös seuturaitiotien linjaukset.

Raitiotien läntisen jatkeen osa 2 A kulkee Pyynikintorilta Pirkankatua ja Sepänkatua pääradan yli ja edelleen Paasikivenkatua Santalahden uudistuvalle asuinalueelle. Seuraavalla toteutusosuudella 2B raitiotie ylittää sillalla Paasikiventien ja kulkee Näsisaaren kautta Hiedanrantaa ja siitä edelleen Niemenrannan alueen läpi Lentävänniemeen.

Osa 2A Pyynikintorilta Santalahteen on valtuuston investointipäätöksen jälkeen tilattavissa Raitiotieallianssilta, jolla on valmius aloittaa työ jo tämän vuoden puolella. Osuus 2B Santalahti–Lentävänniemi on tilattavissa, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilupa on lainvoimainen. Osuus 2B tuodaan uudelleen kaupunginhallituksen ja valtuuston päätettäväksi, jos järvitäyttöön tulee olennaisia muutoksia.

Investointipäätös hyväksyttiin äänin 56-11.Valtuusto lisäsi päätökseen pormestari Lauri Lylyn esittämän ponnen, jonka mukaan valtuusto edellyttää liikenneyhteyksien turvaamista asuinalueilta raitiontien varteen.

Valtuusto päätti 19.10. myös seuturaitiotien linjauksista. Härmälän ja Pirkkalan ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Hatanpään valtatielle ja Nuolialantielle. Koilliskeskuksen ja Kangasalan Lamminrahkan ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Tenniskadun vaihtoehdon mukaisesti osuudella Tays–Alasjärvi ja Piettasenkadun vaihtoehdon mukaisesti osuudella Linnainmaa–Risso. Heikkilänkadun varteen tehdään varaus raitiovaunujen säilytysvarikolle. Lielahden ja Ylöjärven ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Turvesuonkadun vaihtoehdon mukaisesti. Kantatien ja pääradan risteämistapa Tampereen ja Ylöjärven yhteisellä kuntarajalla ratkaistaan jatkosuunnittelussa. Turvesuonkadun varteen tehdään varaus raitiovaunujen säilytysvarikolle.

Päätös syntyi äänin 57-10.