Automaattibussiliikennettä kokeillaan Hervannan joukkoliikenteen syöttöliikenteenä

torstaina 19. tammikuu 2023 klo 12.00

Hervannassa alkaa tammikuussa robottiautojen koeliikennöinti, jossa automaattibussit kuljettavat matkustajia maksutta kahdella reitillä. Esikaupallinen koeajo jatkuu kesäkuun loppuun saakka. Käyttöönoton tavoitteena on selvittää, kuinka robottibussit voisivat tulevaisuudessa toimia syöttöliikenteen palveluna täydentäen joukkoliikennejärjestelmää. 

Automaattisten ajoneuvojen koeajoliikennöinti on suunniteltu niin, että se palvelee kaikkia joukkoliikenteen käyttäjiä täydentäen Nyssen tarjoamia joukkoliikennepalveluita. Robottibussien koeliikennöintiä koordinoi Business Tampere ja automaattibussien teknologian toimittaa tamperelainen logistiikkayhtiö Remoted Oy.  

"Hervannan testialue on palveleva testialusta, jossa tiedeyhteisöt, teollisuus, kaupunki ja yritykset kehittävät älykästä liikkumista yhdessä. Lintuhytin kokeilu on looginen jatko viime talvena tehdyille kokeiluille Ahvenisjärven reitillä.  Tampereelta löytyy paljon osaamista ja yrityksiä autonomisten ajoneuvojen kehittämiseen, kuten esimerkiksi Unikie, VTT, Modulight ja tässä projektissa mukana ollut Remoted", toteaa Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

"Keräämme liikennöinnillä kokemusta robottiautojen ohjauskeskuksen ja ohjausjärjestelmän toteuttamisesta sekä syöttöliikenteen operoinnista. Esikaupallisen koeajon tarkoituksena on myös selvittää palvelun valmiutta kaupalliseen käyttöön", kertoo Business Tampereen älykaupunkikehityksen ohjelmajohtaja Markku Niemi.

"Haluamme helpottaa ihmisten arkea ja olemme todella innoissamme tämän palvelun avaamisesta. Toivomme, että ihmiset ottavat uuden ja modernin matkustustavan vastaan ja tutustuvat rohkeasti robottibussien tarjoamaan palveluun”, sanoo Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen.

Koeliikenne pähkinänkuoressa

Ajoneuvot toimivat kahdella eri reitillä:

Reitti 1 Lintuhytti - Hervantajärvi 

  • Reitti kulkee Lintuhytin asuinalueelta Makkarajärventietä Hervantajärven ratikkapysäkille .
  • Reitillä ajetaan arkipäivisin klo 7.00-12.00 ja klo 14.00-17.00. keskipäivällä tauko.
  • Reitin pituus on n. 1.2 km/suunta ja vuoroväli on n. 20 min. 
  • Matkustajia kuljettaa yksi Easymilen ajoneuvo.
  • Ajoneuvossa on turvakuljettaja. 
  • Liikennöinnin kesto 1/23-6/23.
  • Palvelu on maksuton.

Reitti 2 Hervantakeskus: 

  • Reitti kulkee myötäpäivään Insinöörinkatu - Teekkarinkatu - Ahvenisjärventie – Opiskelijankatu. 
  • Aikataulu arkipäivisin klo 7.00-17.00, keskipäivällä tauko. 
  • Reitin pituus on n. 3,5 km ja vuoroväli on n. 25 minuuttia. 
  • Matkustajia kuljettaa 2 Auve Techin ajoneuvoa.
  • Ajoneuvossa on turvakuljettaja.
  • Liikennöinnin kesto  1/23-6/23.
  • Palvelu on maksuton.

Reitin 2 pysäkkilista:

  1. Hervantakeskus F
  2. Sähkökatu
  3. Ahvenisraitti
  4. Teekkarinkatu
  5. Opiskelijankatu 33
  6. Opiskelijankatu 23
  7. Opiskelijankatu 7

Lisätiedot:

Tampereen kaupunki

  • Mika Kulmala, projektipäällikkö
  • Puh: 050 382 6455, mika.kulmala@tampere.fi

Business Tampere

  • Markku Niemi, ohjelmajohtaja, älykaupunkikehitys
  • Puh: 050 511 7341, markku.niemi@businesstampere.com

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere edistää investointeja ja luo houkuttelevan ympäristön kestävälle liiketoiminnalle. Tarjoamme asiantuntemustamme yritystoiminnan kehittämiseen, sijoittamiseen ja kansainvälistymiseen.
businesstampere.fi ›

Remoted Oy

  • Tatu Nieminen, toimitusjohtaja
  • Puh. 041 310 5169, tatu@remoted.fi

Auve Tech

Auve Tech is an Estonian company building the world’s most flexible last-mile transportation ecosystem with autonomous shuttles. Auve Tech’s mission is to offer comfort that urges people to favour public transport and to provide only-mile transport in areas where the use of personal cars or larger public transport means is complicated or inefficient. Auve Tech’s autonomous shuttle has eight seats and can be used in a variety of environments. So far, the shuttles have been operating in 12 different countries in Europe.


Autonomisen liikkumisen operoinnin hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian vuoksi toteuttamia toimia.