Ajankohtaista
Konsernijaosto antoi ehdollisen luvan Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:lle toteuttaa superbussikokonaisuus
tiistaina 17. kesäkuu 2025 klo 18.23
Konsernijaosto antoi omistajan ennakkokantana luvan Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:lle toteuttaa varikko- ja kalustoinvestoinnit ja niiden rahoitusratkaisut, mikäli yhtiö ja joukkoliikenteen tilaaja pääsevät sopimukseen, eikä yhtiön rahoitus edellytä Tampereen kaupungilta erillisiä päätöksiä. Muussa tapauksessa investointikokonaisuudesta ja rahoituksesta päätetään kaupungin osalta myöhemmin erikseen.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti asiasta 17.6.2025 kokouksessaan. Konsernijaosto sai tiedoksi Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n tilannekatsauksen yhtiön suunnittelemista kalusto- ja varikkoinvestoinneista sekä joukkoliikenteen tilaajan esityksen superbussiliikenteestä.
– Tampereen joukkoliikenteen laatutasoa ja asiakaskokemusta halutaan parantaa Nyssen superbussikonseptin myötä. Kaupunkilaisten tasapuolisen kohtelun kannalta on tärkeää, että superbussiliikenne palvelisi erityisesti alueita, joille ei ole suunnitteilla ratikkaliikennettä, kertoo konsernijaoston puheenjohtaja Matti Helimo (kok.).
Hän painottaa, että kuntatalouden haastavassa tilanteessa on ennen lopullista päätöstä varmistettava superbussien käyttöikä sekä eri muuttujien vaikutus hankkeen kokonaistaloudellisuuteen.
– On tärkeää tunnistaa, että yhtiön pitää joka tapauksessa tehdä investoinnit varikkotiloihin ja uusiin busseihin.
Ennen superbussien hankinnan käynnistämistä ja sitä seuraavaa investointipäätöstä Tampereen Kaupunkiliikenne Oy pyytää yhteistyössä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen kanssa ulkopuolisen asiantuntijalausunnon muun muassa superbussien mahdollisesta käyttöiästä ja peruskorjauksen vaikutuksesta käyttöikään sekä näiden vaikutuksesta superbussien operoinnin kokonaistaloudellisuuteen.
Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n esittämien investointien suuruusluokka on 40,2–48,0 miljoonaa euroa kaluston eli 60 sähkönivelbussin osalta ja 15,1–23,0 miljoonaa euroa varikoiden osalta.
Uusien varikkoinvestointien osalta selvitetään ensisijaisesti ulkopuolista investoria. Varikkoinvestoinnin laajuudessa ensisijaisena tavoitteena on liikenteen operoinnin taloudellisuus. Mahdollisen sisäsäilytyksen osalta selvitetään erikseen vaikutus liikennöinnin kustannuksiin.
Tavoitteena parantaa bussiliikenteen laatutasoa ja asiakaskokemusta
Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan ja suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrysen antaman taustoituksen mukaan Nyssen superbussikonseptin tarkoitus on parantaa bussiliikenteen laatutasoa ja asiakaskokemusta sekä varmistaa riittävä kapasiteetti matkustajamäärän tulevaisuuden kasvulle.
Superbussiliikennettä suunnitellaan palvelemaan erityisesti alueita, joille ei ole suunnitteilla ratikkaliikennettä. Ensimmäisiä superbussilinjoja olisivat linja 7 Linnainmaa – Janka – Hakametsä – Keskustori – Rahola – Kalkku – Tesoma ja linja 8 Annala – Kaukajärvi – Keskustori – Tesoma – Haukiluoma. Superbussipalvelu on tarkoitus aloittaa ensin linjalla 8. Tampereen Kaupunkiliikenne Oy liikennöi nykyisin linjoja 7 ja 8.
Superbussiliikenne linjoilla 7 ja 8 edellyttää Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:ltä investointia 2020-luvun lopulla sekä 2030-luvun alussa vähintään 50 sähkönivelbussiin. Lisäksi yhtiön täytyy investoida Nekalan varikkoa korvaaviin varikkotiloihin. Yhtiön pitää tehdä investoinnit varikkotiloihin ja uusiin busseihin joka tapauksessa, sillä nykyiset varikkotilat ovat käyttöikänsä lopussa ja nykyiset dieselbussit tulevat 2030-luvun alkuun mennessä poistoikäisiksi.
Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus tekee investointeja koskevat päätökset ja rahoitusratkaisut. Tytäryhtiöllä on kuitenkin velvollisuus hakea kaupungin kanta yhtiön toimintaan ja talouteen nähden merkittävästä investoinnista ja toimintaan nähden merkittävästä lainanotosta tai -annosta tai muusta vastaavasta merkittävästä rahoitusjärjestelystä. Konserniohjeen hallintosäännön mukaan kaupungin kannasta päättää kaupunginhallituksen konsernijaosto.
Asia on käsitelty aikaisemmin muun muassa joukkoliikennelautakunnassa (23.4.2025) ja kaupunginhallituksessa (26.5.2025 ja 2.6.2025).