Nokian, Ylöjärven ja Pohjois-Tampereen liikennöinti kilpailutetaan

keskiviikkona 21. toukokuu 2025 klo 17.55

Ylöjärven, Nokian ja Pohjois-Tampereen liikennöintisopimukset ovat päättymässä, ja linjojen 77, 77X, 78, 84, 85, 86, 86X sekä 90, 91, 92 ja 93 liikennöinnistä järjestetään avoin tarjouskilpailu.

Nokian linjojen 77, 77X ja 78 liikenne kilpailutetaan nykytilannetta vastaavasti talviliikenteessä koulupäivinä ajettaviksi linjoiksi. Liikennöinti kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudeksi 3.8.2026 alkaen, ja hankintaan sisältyy mahdollisuus jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden vuoden optiokaudella.

Ylöjärven linjojen 84, 85, 86 ja 86X liikenne kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudeksi 1.6.2026 alkaen. Linjojen 84 ja 85 liikenne kilpailutetaan ympärivuotiseksi arkipäiväliikenteeksi ja viikonloppuliikenteestä luovutaan vähäisemmän kysynnän ja kustannussäästöjen takia. Linja 86 kilpailutetaan nykytilannetta vastaavasti talviliikenteessä koulupäivinä ajettavaksi linjaksi. Hankintaan sisältyy mahdollisuus jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden vuoden optiokaudella.

Pohjois-Tampereen linjojen 90, 91, 92 ja 93 liikenne kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudeksi 1.6.2026 alkaen. Linja 90 kilpailutetaan ympärivuotiseksi linjaksi, jota liikennöidään Tampereen keskustan ja Terälahden välillä kaikkina viikonpäivinä. Linjat 91, 92 ja 93 kilpailutetaan koulupäivinä liikennöiviksi linjoiksi. Sopimusta voidaan jatkaa kolmella yhden vuoden optiokaudella, joista viimeinen voi olla pituudeltaan myös vajaa vuosi. Pohjois-Tampereen linjastoon vaikuttaa ratikkareitin ulottuminen Linnainmaalle. Optiossa varataan mahdollisuus säätää sopimuskauden pituutta ratikan rakentamisaikataulun vaatimalla tavalla.

Kalustossa on käytettävä EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia käyttövoimia. Käytännössä vaihtoehdot ovat sähkö, vety, kaasu tai uusiutuva diesel. Autot voivat olla joko uusia tai käytettyjä.

Kaikkiin nyt kilpailutettaviin sopimuksiin sisältyy vuoroja, joilla kulkee paljon koululaisia. Yksittäisen vuoron peruuntuminen harvemmin kulkevalla linjalla aiheuttaa merkittävää haittaa, koska se estää oppilaiden ehtimisen ajoissa kouluun. Tämän vuoksi kilpailutettavassa liikenteessä otetaan käyttöön laatupalkkio: liikennöitsijä saa bonusta vuorojen luotettavasta liikennöinnistä.

Kilpailutettavat linjat

  • 77       Nokian asema – Sammalisto – Tottijärvi (– Pajulahti)
  • 77X     Nokian asema – valtatie 12 – Tottijärvi (– Pajulahti)
  • 78       Nokian asema – Sarkola – Tottijärvi
  • 84       Ylöjärvi – Takamaa – Lakiala
  • 85       Ylöjärvi – Kyrönlahti – Kuru
  • 86       Siivikkala – Lielahti – Ylöjärvi
  • 86X     Siivikkala – Vihattula – Ylöjärvi
  • 90       Terälahti – (Maisansalo) – Kämmenniemi – Sorila – Sorin aukio
  • 91       Mäntylä – Terälahti – Kämmenniemi – Eerolansuora – Sorila – Aitoniemi
  • 92       Kämmenniemi – Viitapohja
  • 93       Terälahti – Teiskon kirkko – Kämmenniemi

Joukkoliikennelautakunta: esityslistat ja pöytäkirjat