Oriveden ja Kangasalan Ruutanan joukkoliikennepalvelu muuttumassa – kaupungit antavat suunnitelmista omat lausunnot toukokuussa

keskiviikkona 24. toukokuu 2023 klo 13.40

Oriveden ja Kangasalan Ruutanan joukkoliikenteen linjastosuunnitelmaa sai kommentoida toukokuussa 2023. Tavoitteena oli kerätä palautetta uudistuvasta Oriveden ja Tampereen sekä Kangasalan Ruutanan joukkoliikennepalvelusta. Nykyisen linjan 95 Orivesi – Tampere sopimus on umpeutumassa, ja kilpailutuksen yhteydessä suunnitteilla on Oriveden ja Ruutanan linjastokokonaisuuden uusiminen. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaan asia valmistellaan kesäkuun kokoukseen ja kilpailutus liikenteestä toteutetaan kuluvana kesänä. Liikennöinti uusituilla linjoilla Orivedelle ja Ruutanaan aloitetaan kesäkauden 2024 alussa.

Keväällä toteutetun ratakapasiteettiselvityksen mukaan Oriveden suunnalle olisi mahdollista lisätä junaseisakkeita Tampereella Messukylän ja Jankan kohdalle sekä Kangasalla Ruutanaan. Tämä mahdollistaisi junaliikenteen lisäämisen ja tasaisen tunnin vuorovälin. Junaliikenteen kehityspolkuun voi tutustua Tampereen kaupunkiseudun sivuilla.

Linjastosuunnitelmaa sai kommentoida Nyssen verkkosivuilla kahden viikon ajan. Kiitos kaikille ahkerasti palautetta antaneille, sillä palautteita saatiin lähes 450 kappaletta. Palaute oli osin kriittistä, mutta moni oli myös tyytyväinen tuleviin muutoksiin. Kaikki palautteet luettiin huolellisesti läpi. Joukkoliikenteellä ei aina pystytä ratkaisemaan yksittäisen matkustajan liikkumistarpeita, vaan suunnittelu on tehtävä joukkojen ehdoilla. Kaikkiin palautteisiin yritetään kuitenkin löytää ratkaisu.

Orivedellä toivottiin myös keskipäivään bussivuoroja

Oriveden osalta palautteissa korostuivat etenkin nykyisen tarjonnan jättämät aukot esimerkiksi arjen keskipäivässä, kun junaliikenteessä ei ole tarjolla vuoroja. Moni palautteenantaja oli tyytyväinen kehitykseen, jonka myötä uudella kilpailutettavalla kokonaisuudella pystyttäisiin tarjoamaan myös keskipäivään bussivuoroja, kun junaliikennettä ei Oriveden ja Tampereen välillä ole.

”Olisi ehdottoman tärkeää, että linja 95 kulkisi vähintään yhtä usein kuin nykyisin. Jos mahdollista, arki-iltaan ja viikonloppuun saisi tulla lisävuoroja. Vähemmän käytetty suunta Tampereelta Orivedelle aamuisin ja Orivedeltä Tampereelle iltapäivisin mahdollistaa aamuvuorot, mutta ilta- ja viikonloppuvuoro on turhan usein riippuvainen junista - etenkin kun taajamajunien kulussa on ollut paljon ongelmia. Koukku Ruutanaan ei pidennä matka-aikaa niin paljoa että siitä olisi haittaa kumpaankaan suuntaan matkatessa.”

”Toivottavasti 95 linja kulkee edelleen niin, että Taysiin pääsee töihin klo 7:ksi! Se on ehdottoman tärkeää! Ja hienoa on ollut myös se, että Hirsilästä on päässyt suoraan Tampereelle. Toivottavasti tätä ei huononneta.”

Oriveden osalta palautteissa otettiin kantaa myös valtatiellä 9 pysähtymiseen, kilpailutettavan bussikaluston vaatimuksiin sekä nykyisen junaliikenteen kalustoon. Palautteissa toivottiin, että kalusto olisi selkeää ja yhdenmukaista, ja se huomioisi myös matkan pituuden osana matkustuskokemusta.

”Junaliikennettä lisätään Oriveden keskustan ja Tampereen välillä niin nykyinen kalusto riittänee, mutta ruuhkavuoroissa kalustoon olisi pakko saada vaunuja lisää, koska nytkin siellä seistään mennen tullen matkat.”

Kangasalta eniten palautetta Ruutanasta

Kangasalan osalta saimme Ruutanasta eniten negatiivista palautetta, etenkin linjan 28 lakkauttamisesta. Moni palautteenantaja nosti esille, että Linnainmaasta on muodostunut oma aluekeskus ja omat palvelut löytyvät tätä nykyä sieltä. Palautteissa nousi esiin, ettei Kangasalan keskustasta löydy samanlaisia palveluita kuin Linnainmaalta. Lisäksi palautteissa korostui, että Aitolahdentien varrelta löytyy useita kohteita, joita mahdollinen linja 95 ei tule palvelemaan.

”Reitti 95 suhteen myönteistä on nopeampi yhteys Tampereen ja Ruutanan välillä. Aitolahteen ja Linnainmaalle ei kuitenkaan pääsisi enää harrastuksiin, kouluihin ja kauppoihin julkisella liikenteellä lainkaan. Ja moni perhe käyttää myös sen suunnan palveluja. Siihen ei auttaisi junakaan. Reitin 95 suunnitelmassa korjausta vaativa asia ovat liikennöintiajat: kyllä Ruutanasta täytyy päästä kulkemaan myös iltaisin, viikonloppuisin ja kesäaikaan. Itse käyn bussilla joka päivä töissä, en vain kouluaikoihin. On aivan järjetön oletus, että Ruutanasta kuljetaan bussilla Kangasalan keskustan kautta Tampereen keskustaan. Ei kuljeta, se vain on niin älytön mutka.”

”Vuoro 95 periaatteessa kuulostaa hyvältä, mutta osa perheestä kulkee Ruutanasta Linnainmaalle kouluun. Se on jo nyt aika tuskaista, kun aikataulut eivät sovi koulun päättymiseen. Nyt jos se kulkee aamuisinkin tunnin välein niin riippuen siitä mihin aikaan se menee voi joutua koululla odottamaan lähes tunnin ja mahdollisesti sama toiseen suuntaan. Lisäksi kävelymatka pysäkille taitaa tuplaantua Linnainmaan päässä. Linjan 28 lopettaminen ennen lähijunaseisakkeen rakentamista on minusta hätiköityä. Toki junakaan ei tässä tapauksessa auttaisi. Jos Vehmaisten seisakekin tulee niin sieltä periaatteessa voisi pyörällä kulkea Linnainmaan koululle, mutta hankalaa sekin on. Itse Tampereen keskustassa työskentelevänä sen sijaan junaa odotan malttamattomana, ja tuo linja 95 myöskin varmaan jonkun verran tuo nopeutusta, heikentyvin vuorovälien kustannuksella.”

Esille nousi myös, että Ruutana on osin unohdettu Kangasalan kehityksestä ja kevyen liikenteen yhteyksiä Aitolahdentien suuntaan sekä Vatialantien jatketta tulisi Kangasalan toimesta edistää mahdollisimman nopeasti.

”Ruutana on muutenkin sivussa Kangasalan palveluista Vatialantien jatkeen puuttumisen takia, ja tämä että pakotetaan menemään Kangasalle hitaalla bussiyhteydellä ja sieltä vasta pääsisi Tampereelle, on todella suuri huononnus kaikille Ruutanan asukkaille. Jussilan perältä bussiyhteyksille on muutenkin jo todella pitkä matka, joten 28 linjan käyttäminenkin vaatii viitseliäisyyttä, mutta sen poistaminen todennäköisesti tekisi sen, että ruutanalaiset eivät voisi käyttää julkisia enää ollenkaan. Ruutanalaiset on oikeastaan pakotettu käyttämään Koilliskeskuksen palveluita ja kulkemaan enimmäkseen omalla autolla. Naurettavaa, että vain linjalla 95 pääsee silloin tällöin suoraan Tampereelle, kiertäminen Kangasalan keskustan kautta vie todella paljon aikaa. Linjan 28 aikataulutkin ovat edes vähän järkevät, kun se kulkee iltaisinkin, niin pääsee Tampereen keskustasta edes jotenkin kotiin. Uudet aikataulut eivät mahdollista ollenkaan iltaisin liikkumista.”

Kangasalan Suinulasta palaute oli sen sijaan positiivista, kun linjalla 95 pystyttäisiin tarjoamaan yhteys Tampereelle. Lisäksi moni suinulalainen totesi, että ehdotelma tukee erityisesti pääsyä Tampereelle ja samalla yhdenvertaistaa Suinulan ja Ruutanan alueita.

”95:n uusi reittisuunnitelma vaikuttaa hyvältä. Suinulalaisille ehdoton parannus ja hyvä kompromissi, kun aiempi 95 lopetti kulkemisen. Matka-aika Tampereelle myös lyhenee huomattavasti verrattuna 28:lla kulkemiseen. Hyvä paluu 2000-luvulle, kun edellisen kerran vastaavanlainen reitti on Suinulan ja Ruutanan kautta kulkenut.”

Nysse sai myös kiitosta suunnitelmasta kehittää yhteyksiä Ruutanan ja Kangasalan keskustan välillä. Osassa palautteista nostettiin kuitenkin esille, ettei yhteyksien parantaminen Ruutanasta Kangasalan keskustaan voi tapahtua Tampere-yhteyden kustannuksella. 

”Korkea aika ja hyvä juttu, että Ruutanalaiset pääsevät Kangasalan palveluiden pariin. Ruutana on kuitenkin sellaisessa taitekohdassa, että Tampereellekin pitäisi päästä yhtä lailla, ellei useamminkin, erityisesti nuoret, joilla ei ole omaa autoa, minkä lisäksi myös kevyen liikenteen väylä Ruutanasta Tampereelle puuttuu.”

Suunnitelmaa ja palautteita esitellään myös Kangasalan ja Oriveden kaupungeille, jotka antavat lausuntonsa toukokuun lopussa. Varsinainen linjastokokonaisuus lukitaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa, kun Oriveden ja Tampereen välisestä liikenteestä sekä Kangasalan koululaislinjoista tehdään hankinnan käynnistämispäätökset.