Tampereen Ratikka siirtyy maanantaina avoimeen koeliikenteeseen - Kyytiin pääsee jatkossa ilman ennakkoilmoittautumista

torstai 20. toukokuu 2021 klo 08.41

Tampereen Ratikan koeliikenne käynnistettiin matkustajien kanssa maanantaina 10. toukokuuta. Koronatilanteen vuoksi ensimmäiset kaksi viikkoa kyytiin on päässyt rajattu määrä matkustajia tekemällä ennakkovarauksen. Maanantaista 24. toukokuuta alkaen kyytiin pääsee matkalipulla ilman ennakkovarausta kaikilta ratikkalinjan 3 pysäkeiltä. Samalla liikennöintiajat laajenevat, kun koeliikennettä ajetaan arkisin klo 12-20 nykyisen iltakuuden sijaan.

Tampereen Ratikan koeliikenne käynnistyi toukokuun 10. päivä innostuneissa tunnelmissa. Ensimmäiset vuorot olivat ennakolta täyteen varattuja. Ensimmäisenä päivänä Ratikalla tehtiin lähes 900 matkaa ja ensimmäisen viikon aikana Ratikassa matkusti yli 2600 ihmistä. Torstaihin 20.5. mennessä matkoja on varattu yhteensä noin 6200 kappaletta, mikä on peräti 73 % kokonaiskapasiteetista.

Maanantaista 24.5. alkaen koeliikennettä ajetaan arkisin klo 12-20. Kyytiin voi nousta vapaasti kaikilta Pyynikintori - Hervantajärvi -välin pysäkeiltä.

- Osasimme odottaa, että kiinnostus päästä kokeilemaan Ratikalla matkustamista ensimmäistä kertaa on korkealla. Toimimme joukkoliikenteessä voimassaolevien koronaohjeistusten pohjalta ja uskomme , että ennakkoilmoittautumisen vaatiminen oli hyvä ratkaisu alkuinnostuksen aikana. Avaamme nyt koeliikenteen ilman ennakkovarausta ja laajennamme koronatoimenpiteenä samalla liikennöintiaikaa, jotta voimme tarjota lisää vuoroja iltaisin. Koeliikenteessä vuoroväli on 15 minuuttia, joten seuraavaa Ratikkaa ei tarvitse odotella kauaa jos näyttää siltä, että vaunu on täynnä, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita selventää.

24. toukokuuta alkaen koeliikenteen ensimmäinen vuoro lähtee Hervantajärveltä klo 12.15 ja Pyynikintorilta klo 13.00. Viimeinen lähtö tapahtuu Hervantajärveltä klo 18.00 ja Pyynikintorilta klo 18.45. Koeliikenteen tarkat aikataulut ovat löydettävissä Nyssen reittioppaasta. Tampereen Ratikka on osa Nyssen tuoteperhettä, joten Ratikan kyytiin pääsee Nysse-matkakortilla tai ostamalla lipun Nysse Mobiili -sovelluksen kautta. Ratikassa käy myös lähimaksu. Ratikka liikkuu vyöhykkeillä A ja B, eli matkaan tarvitaan kahden vyöhykkeen lippu.

Koeliikennettä ajavan Ratikan tunnistaa linjakilvestä, jossa lukee linjatunnus 3. Ratikat liikkuvat edelleen myös opetusajoissa eikä niihin vuoroihin oteta matkustajia. Opetus- ja muuta koeajoa suoritetaan pääsääntöisesti aamupäivällä ennen koeliikennettä. 7. kesäkuuta alkaen koeliikenteen vuorojen määrä kasvaa edelleen, kun linjalla 3 on vuoroja jo aamuseitsemästä alkaen.

Tampereen seudun joukkoliikenteessä noudatetaan tarkasti voimassa olevia koronaohjeistuksia. Raitiovaunut ovat saaneet nanopinnoitteen, joka tappaa virukset pinnoilta muutamassa minuutissa. Vaunuissa on lisäksi käsidesiautomaatit ja matkustajia informoidaan matkan aikana kuulutuksin, ohjevideoin ja opastein. Vaunut ovat hyvin ilmastoituja, mutta ilmanvaihto tehostetaan vielä sillä, että kaikki ovet avataan joka pysäkillä. Lisäksi vaunut siivotaan joka päivä tehostetusti.

- Haluamme muistuttaa, että joukkoliikenteen kyytiin ei pidä tulla, jos on pieniäkin oireita. Lisäksi maskipakkoa sekä suosituksia hyvästä käsihygieniasta, turvaväleistä ja oikeasta tavasta yskiä ja aivastaa tulee noudattaa. Pidetään yhdessä huolta, että kaikkien matkakokemus on turvallinen, Periviita huomauttaa.

Koeliikenteessä viimeistellään Ratikan palvelukokemus

Tampereen Ratikan koeliikennevaihe on käynnissä liikennöinnin aloittamiseen, eli 9. elokuuta asti. Koeliikenne on Ratikan käyttöönoton kannalta tärkeä vaihe, jossa viimeistellään palvelukokemus ja testataan liikennöinnin suunnitelmat. Ratikan kyytiin otetaan silloin maksavia asiakkaita, mutta Ratikka ei liikennöi vielä lopullisten aikataulujen mukaisesti eivätkä bussilinjastoon tehtävät muutokset ole vielä voimassa. Samalla kuljettajat ja liikenteenohjaajat saavat arvokasta kokemusta matkustajien kanssa aikataulun mukaan ajamisesta.

Koeliikenne on käänteentekevä vaihe myös matkustajien kannalta, sillä silloin he pääsevät tutustumaan Ratikalla matkustamiseen ja voivat sitä kautta vaikuttaa palvelukokemuksen hiomiseen. Palautetta voi antaa Nyssen palautekanavien kautta. Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi kerää koeliikenteen aikana matkustuskokemuksesta tietoa myös havainnoiden.

Koeliikenteen aikana matkustamon puolella on osalla vuoroista mukana vaunuvastaavina toimivia Ratikan kuljettajia, jotka avustavat tarvittaessa matkustamiseen liittyvissä tilanteissa.

- Hankkeemme etenee koronasta huolimatta hienosti kohti h-hetkeä, eli liikennöinnin aloittamista 9. elokuuta. Matkustajien saaminen kyytiin on meille todella tärkeä vaihe. Toivomme, että ihmiset lähtevät kokeilemaan ennakkoluulottomasti uudella kulkupelillä liikkumista ja jatkavat palautteen antamista. Koeliikenteen aikana kannattaa myös hyödyntää Ratikan kyydissä olevia vaunuvastaavia ja esittää heille kysymyksiä, jos jokin matkustamisessa askarruttaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö muistuttaa.


Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi vastaa Tampereen Ratikan liikennöinnistä kokonaisuutena. Liikennöintiallianssin muodostavat Nysse – Tampereen seudun joukkoliikenne, Tampereen Raitiotie Oy ja VR.  

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Ratikka tulee osaksi Nyssen joukkoliikenneperhettä, ja käyttöön tulevat Nyssen lipputuotteet ja hinnat. Ratikkaliikenteen alkaessa reitit ja aikataulut löytyvät osoitteesta nysse.fi.  

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, joka toimii Tampereen Ratikan liikennöintiallianssissa palveluintegraattorina yhdistäen joukkoliikennepalvelut, liikennöitsijän ja asiakkaat. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta, rahoituksen järjestämisestä, Ratikan brändistä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta, kun liikennöinti alkaa vuonna 2021. tampereenratikka.fi

VR vastaa Tampereen raitiotien sujuvasta operoinnista, sisältäen sekä ratikan liikennöinnin että liikenteenohjauksen. Liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajat ovat VR:llä töissä ja VR vastaa heidän rekrytoinnistaan sekä koulutuksesta, joka toteutetaan yhteistyössä Tampereen Seudun ammattiopisto Tredun kanssa.