Nysse selvittää vyöhykemallien tulevaisuutta

torstaina 17. marraskuu 2022 klo 11.53

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse selvittää nykyisen kuuden vyöhykkeen mallin korvaamista helppokäyttöisemmällä vyöhykemallilla. Nyt selvitetään kahden yksinkertaisemman mallin – kolmen vyöhykkeen mallin ja yhden vyöhykkeen mallin – ymmärrettävyyttä ja vaikutusta joukkoliikennematkoihin.

Olemme tutkineet erilaisia vyöhykevaihtoehtoja vuoden 2022 aikana. Kaikki alkuselvityksen mallit perustuivat nykyisiin vyöhykerajoihin, mutta vyöhykkeitä yhdisteltiin uusilla tavoilla. Mallien vaikutuksia on arvioitu asiantuntijatyönä ja nyt valmistelussa edenneihin malleihin on mahdollista tutustua tarkemmin. Myös mallien vaikutukset lippujen hintoihin ovat esillä.

Nykyinen, kuuden vyöhykkeen järjestelmä

Nykyisin palvelualue on jaettu kuuteen vyöhykkeeseen A, B, C, D, E ja F. Lippu on ostettava aina vähintään kahdelle vierekkäiselle vyöhykkeelle. Valtaosa matkoista tehdään alueen ytimessä AB-vyöhykkeillä. Vain noin 15 prosenttia lipuista sisältää ulompia vyöhykkeitä ja vain murto-osassa ei ole A-vyöhykettä mukana.

Käytännössä suurin osa matkustajista ei käytä kaikkia kuutta vyöhykettä. Malli onkin todettu haastavaksi käyttää ja vaikeaksi ymmärtää.

Kolmen vyöhykkeen malli säilyttää paljon nykyistä

Ensimmäisessä vyöhykemallivaihtoehdossa säilytetään ennallaan nykyiset A ja B vyöhykkeet. Yksinkertaisemmaksi vyöhykemalli muuttuu sillä, että nykyisistä uloimmista vyöhykkeistä yhdistettäisiin yhtenäinen vyöhyke C. A ja B vyöhykkeisiin kuuluisivat Tampereen keskusta ja lähiöt (pohjoisessa Sorilaan asti), Vatiala, Sääksjärvi, Pirkkalan keskusta ja lähiöt, Pitkäniemi sekä Ylöjärven keskusta ja Vuorentausta (kuten nykyäänkin). C-vyöhykkeeseen kuuluisivat kaikki loput alueet: Pohjois-Tampere, Kangasala, Valkeakoski, Lempäälä, Vesilahti, Pirkkalan lentoasema ja haja-asutusalueet, Nokia ja Ylöjärvi sekä pieni osa Kuhmoisia (nykyiset vyöhykkeet C, D, E ja F).

Kolmen vyöhykkeen vaikutus lipunhintoihin on pieni, kuitenkin muuttaen pitkät, monen vyöhykkeen matkat nykyistä edullisimmiksi.

Yhden vyöhykkeen malli on yksinkertaisin

Tässä mallissa koko alue olisi yhtä yhtenäistä Nysse-vyöhykettä. Lippujen hinnat olisivat samat matkojen pituuksista tai alueen palvelutarjonnasta riippumatta. Tässä mallissa matka Teiskosta Nokia Arenalle on saman hintainen kuin Pyynikintorilta.

Yhden vyöhykkeen malli nostaa lyhyiden matkojen lipunhintoja noin viidenneksen ja tekee pitkistä matkoista nykyistä edullisempia.

Valmistelussa halutaan kuulla asukkaiden mielipiteitä vaihtoehtoisista malleista. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tekee vyöhykemallista päätöksen alkuvuonna 2023. Ennen päätöksentekoa lautakunta kuulee kaikkia Nysse-alueen kuntia. Vaihtoehtoisilla vyöhykemalleilla on erilaiset vaikutukset alueen kuntien joukkoliikenteen subventiotarpeeseen.

Lue lisää ja vastaa kyselyyn >