Vyöhykeselvitys

Nysse järjestää joukkoliikennepalvelun Tampereen kaupunkiseudulla, johon Tampereen lisäksi kuuluvat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi. Nyssen lippujärjestelmä on käytössä lisäksi Valkeakosken busseissa.

Joukkoliikenne suunnitellaan vastaamaan Nysse-alueen matkustustarpeita. Yli puolet joukkoliikenteen kustannuksista katetaan lipputuloilla. Loput kulut jaetaan seudun kuntien kesken, kuntarajojen sisällä tarjottavaan palveluun suhteutettuna. Tunnusluvut löytyvät Nyssen vuosikertomuksista.

Nykyinen, kuuden vyöhykkeen järjestelmä

Nykyisin palvelualue on jaettu kuuteen vyöhykkeeseen A, B, C, D, E ja F. Lippu on ostettava aina vähintään kahdelle vierekkäiselle vyöhykkeelle. Valtaosa matkoista tehdään alueen ytimessä AB-vyöhykkeillä. Vain noin 15 % lipuista sisältää ulompia vyöhykkeitä ja vain murto-osassa ei ole A-vyöhykettä mukana.

Käytännössä suurin osa matkustajista ei käytä kaikkia kuutta vyöhykettä. Malli onkin todettu haastavaksi käyttää ja vaikeaksi ymmärtää.

Voisiko vyöhykemalli olla yksinkertaisempi?

Nykyisessä mallissa vyöhykkeet valitaan, kun asiakas ostaa lipun ennakkoon tai kun hän maksaa matkansa bussin tai ratikan lippulaitteella. Esimerkiksi kertalipulle on monta erilaista hintaa vyöhykevaihtoehdoista johtuen. Vyöhykerajoja on paljon ja ne ovat jossain määrin epäselviä.

Suunnittelemme muutosta vyöhykejärjestelmään, jotta matkan maksaminen olisi mahdollisimman helppoa niin lyhyillä kuin pidemmilläkin matkoilla. Pelkistämällä vyöhykejärjestelmää

  • vyöhykealueet olisi helpompi hahmottaa
  • lipun hankkiminen olisi vaivattomampaa
  • maksaminen bussissa ja ratikassa olisi sujuvampaa
  • hinnastoa olisi helpompi tulkita.

Olemme tutkineet erilaisia vyöhykevaihtoehtoja vuoden 2022 aikana. Kaikki alkuselvityksen mallit perustuivat nykyisiin vyöhykerajoihin, mutta vyöhykkeitä yhdisteltiin uusilla tavoilla.

Mallien vaikutuksia arvioitiin eri asiakasryhmien asiantuntijoiden kanssa. Palvelun toteutusta arvioivat joukkoliikenteen suunnittelijat, asiakaspalvelun henkilökunta sekä lipputarkastajat. Lisäksi teimme selvityksen vyöhykemallien talous- ja hintavaikutuksista.

Kolmen ja yhden vyöhykkeen mallit jatkoselvitykseen

Alkuselvityksen vyöhykemallit esiteltiin joukkoliikennelautakunnalle syyskuussa 2022 ja jatkoon pääsi kolmen ja yhden vyöhykkeen mallit. Molemmissa malleissa olisi käytössä nykyiset lipputyypit kuten kertalippu, vuorokausilippu ja kausilippu. Myös nykyiset maksutavat ja -käytännöt, kuten lippujen vahvistaminen liikennevälineissä, säilyisivät entisellään.

Joukkoliikennelautakunta pyytää lausunnot malleista Nysse-alueen kunnilta, ja tekee päätöksen tulevasta vyöhykemallista aikaisintaan helmikuussa 2023. Muutos vyöhykejärjestelmään voidaan toteuttaa aikaisintaan vuonna 2024.

Tutustu vyöhykemalleihin

Mitä ajatuksia vyöhykemallit herättävät?

Tutustu vaihtoehtoisiin vyöhykemalleihin ja kerro meille ajatuksesi niiden helppokäyttöisyydestä sekä hintavaikutuksista.

Kysely on avoinna 13.12.2022 asti. Emme kerää kyselyssä henkilötietoja. Kyselyyn vastaaminen vie noin 10-15 minuuttia.

Vastaa kyselyyn

Kolmen vyöhykkeen tarjontaperusteinen malli

Mallissa olisi kolme vyöhykettä A, B ja C. Lippu ostettaisiin vyöhykkeille AB, BC tai ABC. Näin kaikissa kunnissa voisi matkustaa lyhyitä kahden vyöhykkeen matkoja edullisesti. Kolmen vyöhykkeen lippu kattaisi koko alueen.

A- ja B-vyöhykkeisiin kuuluisi (kuten nykyäänkin) Tampereen keskusta ja lähiöt (pohjoisessa Sorilaan asti), Vatiala, Sääksjärvi, Pirkkalan keskusta ja lähiöt, Pitkäniemi sekä Ylöjärven keskusta ja Vuorentausta.

C-vyöhykkeeseen kuuluisi kaikki loput alueet: Pohjois-Tampere, Kangasala, Valkeakoski, Lempäälä, Vesilahti, Orivesi, Pirkkalan lentoasema ja haja-asutusalueet, Nokia ja Ylöjärvi sekä pieni osa Kuhmoisia (nykyiset vyöhykkeet C, D, E ja F).

Mallin vaikutukset lippujen hintoihin

Kolmen vyöhykkeen mallissa hinnasto yksinkertaistuisi jo merkittävästi. Vyöhykkeet valittaisiin samaan tapaan kuin nykyäänkin, mutta valintoja olisi huomattavasti vähemmän: vyöhykkeet AB, BC tai ABC.

Malliin siirtyminen tarkoittaisi noin 1 % hintakorotusta kahden ja kolmen vyöhykkeen lippuihin. Näin lyhyillä matkoilla hintoihin tulisi pieni korotus. Pitkillä matkoilla hinnat käytännössä laskisivat nykyiseen verrattuna, koska kolmen vyöhykkeen lippu kattaisi koko alueen.

Nykyisellä hinnastolla* aikuisten hinnat voisivat muuttua seuraavasti:

2 vyöhykettä (AB, BC)

  • kertalippu lähimaksulla +0,02 €
  • kertalippu matkakortin arvolla +0,02 €
  • 30 vrk kausilippu +0,50 €

3 vyöhykettä (ABC)

  • kertalippu lähimaksulla +0,04 €
  • kertalippu matkakortin arvolla +0,03 €
  • 30 vrk kausilippu +0,62 €

Voimassa oleva hinnasto


 

Yhden vyöhykkeen malli

Mallissa koko Nysse-alue olisi yhtä yhteistä vyöhykettä ja lippujen hinnat olisivat samat matkojen pituuksista tai alueen palvelutarjonnasta riippumatta. Lipun hintaan vaikuttaisi maksutapa, asiakkaan ikäryhmä sekä mahdolliset alennukset.

Vyöhykkeitä ei tarvitsisi valita Nella.fi -verkkopalvelussa, myyntipisteissä eikä bussin tai ratikan lippulaitteella.

Mallin vaikutukset lippujen hintoihin

Yhden vyöhykkeen mallissa hinnasto olisi yksinkertainen. Hintaan vaikuttaisi maksutapa, asiakkaan ikäryhmä ja mahdolliset alennukset.

Pitkien ja lyhyiden matkojen hinnat tasattaisiin. Näin lyhyempien matkojen hinnat nousisivat ja pitkien matkojen hinnat laskisivat nykyiseen verrattuna.

Hinnat perustuisivat kahden vyöhykkeen lippuihin, joiden hintakorotus olisi noin 20 %. Nykyisellä hinnastolla aikuisten hinnat voisivat muuttua seuraavasti: 

  • kertalippu lähimaksulla +0,55 €
  • kertalippu matkakortin arvolla +0,40 €
  • 30 vuorokauden kausilippu +6,20 €

Voimassa oleva hinnasto