Läntinen linjasto 2024 -suunnitelman toiseen luonnokseen odotetaan palautteita

torstai 15. syyskuu 2022 klo 09.00

Tampereen seudun joukkoliikenteen läntisen alueen linjastouudistuksen toinen luonnos on julkaistu. Uudesta luonnoksesta voi antaa palautetta Nysselle syksyn ajan. Länsi-Tampereen ja Ylöjärven kattavassa linjastoluonnoksessa on otettu huomioon ensimmäiseen luonnokseen saadut sadat palautteet.

Linjastouudistuksen tavoitteena on yhdistää Nyssen läntisen alueen bussi- ja ratikkaliikenne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä päivittää alueen palvelu suunnitellun palvelutason mukaiseksi. Kaikki muutokset eivät liity uudella reitillä aloittavaan ratikkaan, vaan osa muutoksista kehittää alueellista bussipalvelua.

Ensimmäinen linjastoluonnos julkaistiin kesäkuussa 2022, ja se sai lähes 800 palautetta. Toinen linjastoluonnos on suunniteltu näitä palautteita hyödyntäen. Molempien luonnosten pohjana ovat myös Nyssen keväällä 2022 toteuttama liikkumiskysely, alueelliset matkustajamäärät, joukkoliikenteen palvelutasomäärittely vuodelle 2022–2025 sekä joukkoliikennelautakunnassa linjatut suunnitteluperiaatteet.

”Toisessa linjastoluonnoksessa on pyritty huomioimaan mahdollisimman monen matkustajan palautteet. Kaikkia yksittäisiä toiveita ei valitettavasti voida toteuttaa, sillä joukkoliikennettä suunnitellaan sananmukaisesti joukoille. Suunnittelussa on huomioitava aina joukkoliikennejärjestelmän toimiva ja joukkoja palveleva kokonaisuus”, joukkoliikenteen suunnittelija Leena Huhtala sanoo.

Palautetta uuteen linjastoluonnokseen voi antaa syys-marraskuun ajan Nyssen verkkosivuilla ja selainpohjaisessa karttapalvelussa. Palautteiden pohjalta tehdään ensimmäinen varsinainen linjastosuunnitelma, joka julkaistaan loppuvuodesta 2022. Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma toteutetaan alkavan ratikkaliikenteen rinnalla portaittain.

Tutustu suunnitelmaan ja anna palautetta syksyn aikana

Voit tutustua linjastosuunnitelman toiseen luonnokseen selainpohjaisessa karttapalvelussa. Karttapalvelu toimii parhaiten yleisimmillä selaimilla ja isoilla näytöillä.

Toinen linjastoluonnos ›

Voit kommentoida suunnitelmaa 

  • kommentoimalla tätä uutista. Kommentit ovat julkisia, ja ne tarkastetaan ennen julkaisua.
  • karttapalvelussa. Karttapalvelun oikeasta yläkulmasta löytyy "lisää kommentti" -painike, jota painamalla saa käyttöönsä kommentointityökalun. Työkalulla voi klikata haluamaansa kohtaan suunnitelmaan ja jättää kommenttinsa. Kommentit lukee suunnittelija, eikä niihin vastata. 
  • sähköisellä palautelomakkeella, jolloin palautteen lukee suunnittelija.

Linjastoluonnoksesta voi tulla myös keskustelemaan Nyssen järjestämiin asukastilaisuuksiin. Paikalla on linjaston suunnittelijoita.

  • Ylöjärvi: Maanantai 26.9.2022 kello 17-19, Kirjasto Leijan monitoimitila
  • Tesoma: Tiistai 4.10.2022 kello 17-19, Tesoman Hyvintointikeskuksen monitoimitila Lysti
  • Lielahti: Keskiviikko 5.10.2022 kello 17-19, Lielahden kirjasto monitoimitila Tuike

Linjastoluonnosta päivitetään saatujen palautteiden perusteella ja joulukuussa julkaistaan Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma. Nyt suunniteltava linjasto otetaan käyttöön loppuvuonna 2024.

Taustatietoa

Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma ›
Yhteenveto ensimmäisen linjastoluonnoksen palautteista ›

Uutinen päivitetty 16.9.2022 kello 15.10: Lisätty asukastilaisuuksien ajankohdat.

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua.

Otsikko:
Kommentti: *
Nimi: *
7 päätepysäkkiä ei saa siirtää

Meillä loppuu kaikki julkiset, mikäli seiskan pysäkki siirretään kauemmas.

Päättäjät voisi tulla ihan ihmettelemään aamuisin kuinka paljon siellä väkeä kulkee vaikka seiska usein liikkuukin.

Ällistynyt. - ti 4. lokakuu 2022 13.41

7 päätepysäkkiä ei saa siirtää

Edellisen muutoksen myötä kun 71 ei enää kuljekaan Tampereen keskustaan, niin bussi nro 7 on ainut linja jolla minä ja kaksi lastamme pääsemme kulkemaan töissä ja koulussa. Linjan 7 päätepysäkki todellakin on tärkeä kuljettaessa Välimaalta Tampereen keskustaan. Vuosi sitten talon ostaneena ei tullut mieleenkään, että jossain kohtaa ei päästäkään enää Nokialta Tampereelle töihin. Miksi muuttaa toimivaa? Muutaman pysäkin poisto tuskin Tampereen liikennettä hetkauttaa niin paljon kuin meitä päättäriltä kyytiin tulevia.

- ti 4. lokakuu 2022 07.46

Bussit

Tiheät vuorovälit länsi Tampereelta ja Nokialta pyynikintori ja vaihto ratikkaan. Pyynikintori jää kohta ihan tyhjän pantiksi, sille saisi käyttöä kun siitä tehtäisiin useitten bussien kääntöpaikka

- ma 3. lokakuu 2022 17.11

Bussi 71

Huono uutinen jos 71 ei jatka Tesomalta Lielahteen. Kiva että juna Nokian asemalta Tesomalle on nopea, mutta sen käyttö lisää vaihtoja kulkuneuvosta toiseen. Eli lisää vaivaa ja samalla myös syö aikaa. Kannatti näköjään muuttaa Tampereelta Nokialle kun alkuun pääsi yhdellä bussilla töihin, nyt tarvitsee kulkea kahdella ja tulevaisuudessa kolmella bussilla tai bussi-juna-bussi yhdistelmällä. Kyllä onkin kätevää. Oikein ympäristöystävällistä kannustaa yksityisautoiluun.

- ma 3. lokakuu 2022 16.30

Nokia Lielahti

Huono uutinen jos 71 ei jatka Tesomalta Lielahteen. Kiva että juna Nokian asemalta Tesomalle on nopea, mutta sen käyttö lisää vaihtoja kulkuneuvosta toiseen. Eli lisää vaivaa ja samalla myös syö aikaa. Kannatti näköjään muuttaa Tampereelta Nokialle kun alkuun pääsi yhdellä bussilla töihin, nyt tarvitsee kulkea kahdella ja tulevaisuudessa kolmella bussilla tai bussi-juna-bussi yhdistelmällä. Kyllä onkin kätevää... Oikein ympäristöystävällistä kannustaa yksityisautoiluun.

- ma 3. lokakuu 2022 16.18

Ratikka

Eikö useampi linja voisi mennä lännestä pyynikintorille että pääsisi vaihdolla ratikkaan eikä kävellä satakunnankadulta pitkää matkaa tai vaihtaa jossain Pispalassa 7 ja 8. Hehkutettiin aikanaan että ratikkaan on vaihtoyhteys, mutta ei kaikilta linjoilta.
Tehkää muutama linja lännestä pyynikintorille pelkästään ja siitä vaihto

- su 2. lokakuu 2022 11.13

Asuntila

Asuntilasta pitäisi päästä ilman vaihtoa Tampereen keskustaan jatkossakin. Kuljen bussilla päivittäin töihin ja tälläkin hetkellä matka kestää tunnin. Jos tulisi vielä vaihto ja sen tuoma matkan ajallinen venyminen, en pystyisi enää käymään töissä Asuntilasta. Päiväkoti on vain tietyn aikaa auki, enkä voi viedä lasta 6.30 ja hakea 17.30 joka päivä. Tämä muutos tulisi rasittamaan perhettäni kohtuuttomasti, joten meidän täytyisi muuttaa Asuntilasta muualle. Toivoisin kovasti, että asiaa harkittaisiin vielä.

- - pe 30. syyskuu 2022 20.48

Linja 8

Reitti ja vuorotiheys hyvät. Ei saa muuttaa, kiitos!

- pe 30. syyskuu 2022 18.27

Länsi- ja Etelä-Hervanta

Koko Länsi- ja Etelä-Hervanta ovat tässä suunnitelmassa ilman bussilinjaa. Linjan 13 pysäkille tulee kartan mukaan kävelymatkaa ainakin 1,3 km ja itse linja kiertää kaikki mahdolliset kylätiet matkalla keskustaan, joten aikaa matkaan menee kävelyineen yli tunti. Eikö Hervannasta ole tarkoitus kulkea keskustaan millään muulla kuin ratikalla?

- pe 30. syyskuu 2022 16.11

Siivikkala-Hiedanranta

Toivon todella, että tätä suunnitelmaa ei toteuta. Miksi siivikkalalaisille tehdään julkinen liikenne näin hankalaksi? Miksi linjan pitää kierrellä Lintulammessa? Se ei todellakaan kannusta käyttämään linjaa, kun matka-aika pitenee eikä linjalla pääse enää edes lähellekään keskustaa.

Olisiko mahdollista, että tutustuisitte Helsingin julkisen liikenteen järjestelyihin. Siellä on yksityisautoilu vähentynyt todella huomattavasti, kun julkinen liikenne toimii. Busseja kulkee joka paikkaan, vähintään 10min välein. Ei tarvitse pelätä, jos myöhästyy bussista, että joutuu odottelemaan puoli tuntia seuraavaa. Jos siis todellakin haluatte, että yksityisautoilu myös Tampereella/Siivikkalassa vähenee, niin tehkää näitä suunnitelmia asiakkaita kuunnellen. Nyt on jo aika moni esittänyt eriävän mielipiteensä linjan 7 ja Siivikkalan 82 kanssa.

- pe 30. syyskuu 2022 10.51

Kalkun linja

Itsellä kulkeminen vaikeutuisi paljonkin, jos kalkun linaj toteutuu, nyt jo tallataan toista kilometriä pelipaikalle. Vaikuttaako hirveästi, ei montaa minuuttia varmaan ekstraa veisi koukata ihan kalkun perältä asti, ja ihmiset, jotka talojakin ostaneet tarvittaessa pääsee kulkemaan. Viime aikoina polttoaineen hinnatkin varmasti ajavat joukkoliikennettä käyttämään.

Olavi Ruusupiha - pe 30. syyskuu 2022 02.36

Linjan 7 päätepysäkki Kalkussa

Aivan älytön ehdotus siirtää linjan 7 päätepysäkki Tesomalle Kalkusta.

Omalta kohdaltani loppuu Nyssen/muun joukkoliikenteen käyttö, mikäli linjan 7 päätepysäkki poistuu Kalkusta.

Lehtonen Lars - to 29. syyskuu 2022 12.06

"Onko tässä oikeasti mietitty miten tämä uudistus oikeasti palvelee loppukäyttäjää vai onko tässä tarvetta vain saada lisää matkustajia ratikkaan jonka käyttöaste on jäänyt pieneksi".

Tampereella tehdään nykyään joukkoliikennettä siten, että valitettavasti asiakas palvelee joukkoliikennettä, eikä joukkoliikenne asiakasta.

Kaikki ylimääräiset vaihdot hidastavat matkan tekoa, joukkoliikenne muutenkin hidasta, ei hidasteta sitä lisää!

- ke 28. syyskuu 2022 22.24

Linja 7

Linjan 7 päätepysäkki tulisi säilyttää nykyisellä paikallaan Kalkuntiellä. Pysäkki on tärkeä kuljettaessa Välimaalta Tampereen keskustaan.

- ke 28. syyskuu 2022 18.34

7 päätepysäkki tarvitaan !!!

Linja 7 on tällä hetkellä toiminut parhaiten kuin koskaan reilun 20 vuoden aikana, kun olen sitä käyttänyt. Miksi lähteä muuttamaan hyvin toimivaa linjaa ja laittaa vielä Kalkun perällä asujat kävelemään kohtuuttoman pitkä matka mahdollisesti kaupalle saakka. Ihan älytöntä !

- ke 28. syyskuu 2022 16.47

Siivikkala

Miksi juuri Siivikkalan linjan pitää olla pätkälinja päätepysäkkinä Hiedanranta? Tämä bussilla kulkeminen tehdään niin vaikeaksi kun ei enää edes Keskustaan asti pääse yhdellä bussilla vaan vaihtaa pitää monta kertaa. Ja matka-aika pitenee. Onko tässä oikeasti mietitty miten tämä uudistus oikeasti palvelee loppukäyttäjää vai onko tässä tarvetta vain saada lisää matkustajia ratikkaan jonka käyttöaste on jäänyt pieneksi? Tehkää näitä päätöksiä asiakkaita varten, jotta heidän työ-/koulu-/vapaa-ajan matkat lyhenisivät!

- ke 28. syyskuu 2022 09.04

Miksi

Petsamosta ei ole mitään reittiä suunnitelma 2,ssa ?Miksi Myllypuron teollisuusaluelle ei mene suoraa bussilinjaa keksusta ,häytämö suunnasta ,mihin linja 15 on kadonnut ?

- ti 27. syyskuu 2022 17.08

Kyllä linja 26 tulee

säilyttää jatkossa kulkemaan Petsamon kautta. On sielläkin suunnalla bussilinja oltava jatkossa. Nämä toimivien linjoja alasajot seis.

- ti 27. syyskuu 2022 16.21

Petsamo

Mikä linja jatkossa menisi Petsamoon, kun 26 näköjään poistuisi tässä suunnitelmassa sieltä?

- ti 27. syyskuu 2022 12.05

Kalkku

Jos 7 kiertää kalkun kautta tesomalle, niin eikö Nokialta voisi tehdä linjan mikä menisi kalkun läpi lielahteen tai muualle

- ti 27. syyskuu 2022 11.09

71 / 7

Ihan älytöntä touhua !!!
7 päättärin poisto on älytöntä :'(

71 jäisi tesomalle :'(

- ti 27. syyskuu 2022 09.28

71A ja 71B, Nokialta Lielahteen töihin

Erittäin huono ehdotus että bussit 71A ja 71B ei jatkaisi enää Tesomalta Lielahteen. Työmatka hankaloituisi kun joutuisi pomppia moneen kertaan bussista toiseen. Yksi vaihto on tarpeeksi. Toinen vaihtoehto olisi toki kulkea Lielahteen Pispalan kautta, mutta siitäpä joutuisin maksaa ABC matkan kun Nokialta Tesoman kautta Lielahteen se on BC. Ei yhtään hyvä.

Sanni - ti 27. syyskuu 2022 08.19

Linja 80

Linjan 80 päätepysäkin voisi siirtää Niemitielle, rekatkin sinne jo ajavat. Siellä on paljon asukkaita ja ikäihmisiä, jotka eivät pysty kävelemään Kuruntien varteen

- ti 27. syyskuu 2022 08.03

Ylöjärven ratikka

Ylöjärvi tarvitsee notkeutta ei kankeutta. Ei ratikkaa koska se on kallis, kankea, häiriöaltis ja tukahduttaa bussiliikenteen.

- ti 27. syyskuu 2022 07.54

Haavisto

Haavistolta tulevan linjan on mentävä ehdottomasti Moisiolle saakka. Koululaiset kulkevat Kauraslammelle.

- ti 27. syyskuu 2022 07.53

Vihattula

Pysäkit Vihattulassa Vaasantiellä paras ikinä. Toiveena kuitenkin, että niistä tehtäisiin turvallisemmat ja saataisiin penkki/katos/roskis ja Vihattulan puoleiset portaat uusittaisiin.

- ti 27. syyskuu 2022 07.51

Metsäkylä

Vaasantietä pitkin kulkeva Metsäkylän linja on hyvä juttu

- ti 27. syyskuu 2022 07.50

Metsäkylä

Metsäkylän suora linjareitti lisää ainakin meidän perheessä Nyssen käyttöä. Suunniteltu vuoroväli on ihan sopiva

- ti 27. syyskuu 2022 07.49

Asuntila

Kiitos Asuntilan omasta linjatunnuksesta (81), nykyinen järjestelmä on epäselvä

- ti 27. syyskuu 2022 07.48

Linja 80

Linja 80 kaksi kertaa tunnissa on iso parannus

- ti 27. syyskuu 2022 07.47

Pallotie

Pallotien pysäkit tulisi olla B-vyöhykkeellä

- ti 27. syyskuu 2022 07.47

Vuorentausta

Heinoa, että Vuorentaustan lapset pääsevät kirjastoon, uuteen Prismaan ja urheilukeskukseen Siltatielle

- ti 27. syyskuu 2022 07.46

Asuntila

Asuntilan päätepysäkki pitää siirtää lähelle K-markettia

- ti 27. syyskuu 2022 07.45

Keijärvi

Keijärven alueen bussi-kävelyreitti on olemassa Kauraslammen koululla.

- ti 27. syyskuu 2022 07.44

Soppeentie

Soppeentien asuinalue ja teollisuusalue on jätetty bussilinjaston ulkopuolelle. Asuinalue on 3 ja 4 palvelutasossa

- ti 27. syyskuu 2022 07.43

Soppeentie

Soppeentie valmiine pysäkkeineen mukaan reitistöön. Etäisyystavoitteet eivät toteudu Pallotien suunnitellulla kävely-yhteydellä

- ti 27. syyskuu 2022 07.41

Metsäkylä

Voisiko Metsäkylän bussi tehdä lopussa lenkin Heikkiläntien kautta? Lyhenisi perältä matka pysäkille

- ti 27. syyskuu 2022 07.40

Asuntila

Asuntilasta pitäisi päästä Tampereen keskustaan edes kerran tunnissa vaihdottomasti

- ti 27. syyskuu 2022 07.39

Bussiliikenne takaisin Ylöjärven Soppeentielle

Soppeentien varren asuin- ja teollisuusalue ovat edelleen jäämässä ilman toimivaa julkista liikennettä. Asuinalue on Nyssen palvelutasomääritelmän mukaan merkitty kuitenkin luokkiin 3 ja 4, joilla esim. etäisyydet bussipysäkille ovat maksimissaan <800 metriä ja <1000 metriä. Nämä etäisyydet eivät toteudu nykyisin lähimmälle keskustan Matkatien pysäkille, pisimmillään etäisyyttä on jopa 1,5 km. Nykyinen tilanne alueella on ohjannut ihmisiä yksityisautoiluun, kun kynnys pysäkille menoon on noussut. Myös palvelubussin tarve alueella on kasvanut. Soppeenmäen teollisuusalueella on paljon työntekijöitä, joista osa varmasti voisi hyödyntää julkista liikennettä myös työmatkoihin. Soppeentien varrella on myös liikkeitä ja palveluita, jotka hyötyisivät julkisesta liikenteestä. Vanhat pysäkit Soppeentien varressa jo onkin, joten reitin käyttöönotto ei edellyttäisi isoja investointeja. Ennen suurin osa Metsäkylän busseista kulki Soppeentien kautta ja bussipysäkit olivat aktiivisessa käytössä. Alueella kaivataan toimivia Ylöjärven sisäisiä yhteyksiä sekä toimivaa julkisen liikenteen yhteyttä Tampereelle.

Voisiko esim. yksi Metsäkylän busseista kulkea Soppeentien kautta, tai vaihtoehtoisesti nykyinen Vuorentaustasta Matkatielle kulkeva bussi nro. 28 tehdä lenkin Vaasan tietä (Valo ja Shellin risteys) Soppeentielle ja sieltä takaisin keskustaan.

- ma 26. syyskuu 2022 23.47

Linja 7 Kalkun päätepysäkki

Linjan 7 päätepysäkki Kalkussa on ehdottomasti säilytettävä. Olisi edes yksi linja, joka palvelee Nokian raja-alueelta Tampereelle kulkevia sujuvasti. Toimivaa systeemiä ei kannata lähteä muuttamaan.

- ma 26. syyskuu 2022 17.04

Ylöjärvi Nokia väli

Hei, eikö Nokia ja Ylöjärvi välille kannattaisi tehdä uusi linja tai parantaa vaihto yhteyttä tesomalla. Kumpaakin suuntaan menisi opiskelijoita että työssä käyviä

- ma 26. syyskuu 2022 17.02

Ensin idässä, sitten lännessä

Raitiovaunu on verrattoman mukava matkustustapa ja oikein mainio asia kaikille reitin varrella tai kohtuullisen matkan päässä siitä asuville. Valitettavasti lieveilmiönä on tämä toimivan bussiliikenteen asteittainen alasajo sitä mukaa, kun raitiotie laajenee.


Tämän varmasti kommentoijatkin ovat nyt saaneet havaita, että raitiotien kukoistaessa muun joukkoliikenteen toimivuudella ja käytettävyydellä ei ole niin väliä. Tämä yhteyksien "tehostaminen" on valitettavasti aina vain palvelua huonontava asia, kuten nyt esimerkiksi ehdotetun uuden linjan 7 kohdalla voidaan huomata. Ratikan vuoksi valitettavasti korjataan sekin, mikä ei ole rikki. Ja näitä uudistuksia tullaan näkemään vielä useita ja useita, sillä raitiotien laajeneminen tulee jatkumaan. Ja joka kerta tullaan "tehostamaan" bussiliikennettä.

Kannattaa kaikkien nyt viimeistään totutella siihen, että vaihdot ovat ja tulevat olemaan pysyvä osa bussimatkustajan arkea. Aika näyttää, miten muutokset otetaan vastaan.

- ma 26. syyskuu 2022 12.34

Siivikkala - Hiedanranta

Pyytäisin päättäjiä mitä nöyrimmin miettimään vielä tämän Siivikkalan - Hiedanrannan linjan järkiperäisyyttä. Tavoitehan on, että bussilla pääsee nopeasti ja luotettavasti perille. Tämä ei nyt tällä suunnitelmalla toteudu. Siivikkalassa on paljon nuoria, jotka käyvät Tampereen puolella yläastetta ja lukioo, ja heidän näkökulmasta tämä on aivan katastrofi. Älkää pidentäkö reittiä Lintulammen kierroksella, sillä koulumatka kestää muutenkin jo n. tunnin, kun busseja pitää vaihdella. Mitä lyhyempi reitti sen parempi. Siivikkalaan rakennetaan koko ajan myös uusia taloja, ja tarvetta toimivalle bussilinjalle olisi todella paljon. Olisi todella tarpeen saada myös harrastustoimintaa tukevat bussivuorot, sillä monesti olen illalla joutunut hakemaan nuoren Lielahdesta kotiin Siivikkalaan omalla autolla, kun seuraava Siivikkalan bussi olisi mennyt vasta melkein tunnin päästä.

Toivoisin todella, että tästä Siivikkalan linjasta unohdettaisiin tuo Lintulammen kierros ja vuoroja lisättäisiin huomattavasti nykyiseen verrattuna. Tämän uudistuksen myötä minäkin vaihtaisin linja-auton käyttäjäksi, kuten varmasti moni muukin työikäinen.

- ma 26. syyskuu 2022 10.25

Linja 7

Tuo päättäri tuossa lähistöllä on tärkeä meille peränurkassa asuville. Varmaan on tullut myös selväksi, kuinka sitä hyödynnettään myös Nokian puolelta. Ehdotelmaa tutkaillessa tulee mieleen, että harpillako niitä ympyröitä karttaan piirretään, joiden sisään uuden linjaston tulisi mahtua? Nykyinen seiska on todellakin toimiva ja päättärin tulee pysyä siinä missä se on nytkin. Voitte sitten vaikka sooloilla reitin varrella, jos kaikkea on aina pakko muuttaa..

Vihainen Metsäneläin - su 25. syyskuu 2022 13.37

Linja 7

Kalkun varikon lähialueiden asukkaiden kulkeminen ollaan tekemässä todella vaikeaksi. Eikö joukkoliikennettä pitäisi kehittää eikä ajaa pakkoon hankkia omaa autoa?

- la 24. syyskuu 2022 22.05

Siivikkala

Ilmeisesti Siivikkalasta ei ole tarkoitus kulkea työmatkoja, kun matka-aika menee ihan kohtuuttomaksi jos lisäksi on tehtävä vaihto ratikkaan. Ja aamun linjat on täynnä jo Pohtolan kohdalla, miten käy kun Siivikkala kasvaa ja tarvetta olisi. Miksi linjan tulee kiertää niin että matka Lielahteen kestää 18min?

- la 24. syyskuu 2022 16.14

Voisiko Nokia-Ylöjärvi -yhteyttä parantaa?

- la 24. syyskuu 2022 00.24

Linjan 7 päätepysäkki

Pitäkää nyt linjan 7 päätepysäkki Kalkussa ennallaan. Tulee monille ongelmia päästä sujuvasti keskustaan, jos se poistuu.

- pe 23. syyskuu 2022 16.19

Toimiva linja

suora ,riittävästi aamu ja myöhäisiltavuoroja ,Höytämö -- Keskustori -Myllypuro ja jatkaa linjana 15 .

- pe 23. syyskuu 2022 13.35

Teivaalankatua kulkeva linja olisi varsin hidas. Ylöjärven rajan läheisyydessä on useampi tyynyhidaste ja katu hieman kapea. Ja kun Lielahtikin on reitistä riippuen melkoinen liikennevalosumppu, niin ainakaan metsäkylässä tuskin moisesta kiertoreitistä ollaan innoissaan.
Ylipäätään en lahtisi pilkkomaan nykyistä 12:n reittiä. Onhan sillä käyttäjänsä ratikasta huolimatta, ja ehkä myös siksi - sattuneesta syystä ettei se ratikka palvele sitten enää yhteyksiä lie lahden palveluiden ääreen.

Ideoinkin tässä pari päivää sitten että linja 15, sikäli kun se on nytkin pilkottu kahteen reittivariaatioon, voisi tulla mukaan tähän kuvioon esim. :
15 höytämö-ryydynpohja-reuharinniemi
25 höytämö-niemenranta-lentävänniemi
Näihin sitten nykyisenkaltainen jako myös Peltolammin alueelle ja toki päätepysäkit Lentävänniemessäkin voi olla toisinpäinkin. Tämä ratkaisisi sekä Ryydynpohjan palvelun, että yhteydet Lielahteen, samoin Lielahti-Pispala, jos sitä kautta reitti vaikka vedettäisiin.

- pe 23. syyskuu 2022 07.30

Ryydynpohjalaiset pysyköön yksityisautoilijoina

Onpa älytöntä, että nykyisen 12-linjan reitti Ryydynkadun kautta loppuu. Ryydynpohjasta pääsee kyllä Ylöjärvelle, mutta meitä ei näköjään haluta edes ratikkaan saati Tampereen keskustaan.

- to 22. syyskuu 2022 22.00

Kaarila

Kaarilan suuntaan lisää vuoroja keskustaan, kiitos

- to 22. syyskuu 2022 17.11

Linja 7 Kalkku/ Nokian raja-alue

Kuka näitä linjamuutoksia suunnittelee?
Ainoa bussilinja Nokian Kankaantaan alueelta, jolla edes jotenkin pääsee 2 km
pysäkille kävelyn jälkeen kouluun ja töihin Tampereelle Miten on mahdollista, että tämän alueen julkisista liikennettä ollaan jälleen heikentämässä. Miten jatkossa Kalkusta ja Nokia/Tampereen rajan tuntumasta pitäisi päästä nuorten opiskelupaikkoihin Tampereelle. Jos jotain muutoksia pitää tehdä, niin linjan 7:n päätepysykkiä pitäisi siirtää Kalkuntietä Nokialle päin. Alue on aivan pimennossa julkiselta liikenteeltä. Linja 71 nykyisellään ei palvele alueen asukkaita.

Virve - to 22. syyskuu 2022 17.05

Linja 8

hyvä reitti näin on paras ei saa muuttaa mihinkään suuntaan .Kiitos

- to 22. syyskuu 2022 16.04

Suunnitelmassa

1 linja 26 toimii paremmin ,mutta reittinä superhyva on linja 26 Turtola ---Hatanpää sairaala --Ratina --Rautatieasema -- Petsamo.Ja samalla pääsee monen paikkaan ,linja-autoaasema,sairaala ,kauppakeskukset ,junalle, keskustaan ja monet pääsee toihin ,kannatta miettiä millaisia siirtoja tehdään.

- to 22. syyskuu 2022 16.00

Paikallaan

suora linja saakoon jatkua 15 Myllypuroon, Keskustorin kautta toimivampi , Höytämöstä kuten ollaan nähty toimiva ,palveleva hyvä .

- to 22. syyskuu 2022 15.53

Linja 7

Älkää nyt hyvän tähden alkako korjaamaan jotain mikä ei ole rikki!
Linja 7 on tällä hetkellä parhaassa kunnossa mitä se on ollut vuosiin. Reittimuutos Epilästä Tesomalle Tohlopin sijaan oli todella hyvä.

- to 22. syyskuu 2022 13.55

Kalkku

Entä ihmiset jotka asuvat Kalkun varikon kyljessä ????

- to 22. syyskuu 2022 11.09

Siivikkala siirtyy yksityisautoiluun

Ratikan ja liityntäliikenteen myötä matka-aika julkisilla Siivikkalasta minne tahansa näyttää pitenevän merkittävästi. Uusi systeemi ei palvele ketään, kun Lielahden kauppoihinkaan ei jatkossa pääse enää bussilla. Tuntuu siltä, että suunnittelijat edistävät yksityisautoilua.

- ke 21. syyskuu 2022 22.09

Siivikkalan yhteys

Siivikkalan yhteys on säilytettävä kohtuullisempana ja varsinkin Lielahteen/niemeen päästävä nopeammin kuin 18min.
Bussin käyttö ei kannata jos matka ei ole kohtuullinen ja tällöin autoilu lisääntyy. Lielahti/Niemi jo muutenkin todella ruuhkainen välillä, joten olisi tarpeen että julkinen liikenne voisi olla toimiva vaihtoehto. Jo nykyinen heikennys 82 linjaan aiemmista on merkittävästi vaikuttanut työmatkan pituuteen ja nyt tällä suunnitelmalla bussin käyttö loppuisi kyllä kokonaan.

- ke 21. syyskuu 2022 21.35

Linjaan 7 ei ymmärretty antaa ekan luonnoksen perusteella tarpeeksi palautetta ja kiitosta sen säilyttämisestä ennallaan. Oltiin varmaan liian hiljaa, oltiin liian tyytyväisiä. Suunnitteluryhmä teki tästä sitten päätelmän, että linja vaatii suuria muutoksia.
Haukiluoma -Ikuri alueelta taas erikseen vaadittiin linjan ja yhteyden kehittämistä ja säilyttämistä keskustaan ja niin tapahtui. (Siellähän menee jo nyt kaksi eri linjaa ja vieläpä suht lähekkäin välimatkallisesti, jos oikein nykyistä reittikarttaa tulkitsin). Uudessa suunnitelmassa linja 8 pysyy entisellään. Toista linjaa on kehitelty ja tuo on tehty Kalkun ja Nokian raja-alueen kustannuksella. Kiva Haukiluomalle ja Ikurille, huonompi juttu Kalkun alueelle.
Kalkun alueen kustannuksella mahdollistetaan myös Villilän ja Raholan asukkaiden pääsy Tesoman palveluiden luo. Mitäpä sillä on väliä, jos Kalkun perältä ja kaupungin rajalta ei enää pääse Tesomalle eikä Tampereen keskustaan, hyvä että Villilästä ja Raholasta pääsee, hyvässä lykyssä vielä useammalla eri linjalla.
Kovin eroarvoiseen asemaan eri kaupunginosat näissä suunnitelmissa asetetaan. Tuntuu, että suunnittelijat yrittävät tehdä liian hienoja ratkaisuja. Saman reitin varrelle pyritään tunkemaan puoli kaupunkia, säästösyistä varmaankin. Ja huvittavinta on se, että lopulta kaikki bussit ajavat reiteillään pysäkeille peräkanaa samaan aikaan. Jos jonkunlainen linjasto saadaan aikaseksi, niin aikataulullisesti niitä ei ainakaan saada järkeviksi.




- - ke 21. syyskuu 2022 20.50

Siivikkala

Suorempi reitti kaupunkiin, kiitos!

- ke 21. syyskuu 2022 20.40

Siivikkalan reitti

Miksi ihmeessä meitä siivikkalalaisia kiusataan koko ajan vaan enemmän ja enemmän huonontamalla yhteyksiä?! Jos matka-aika lielahteen pitenee noin paljon niin on kyllä ihan hullua. Varmasti suurinosa jatkaa lielahdesta matkaa. Koululaisilla kestää jo nyt kiitettävästi aikaa koulumatkoihin esim ammattikouluun Tampereelle. Ja jos esim Ylöjärvelle menee nii ihan kohtuuton aikahan tuo 18min on ensin lielahteen ja siitä ylölle.

- ke 21. syyskuu 2022 20.04

Ylöjärvi

Metsäkylän reitti on nyt hyvä. On otettu Lielahti kierros pois. Jos oikein ymmärsin suunnitelmaa, niin päivälle on lisätty vuoroja, että ei tarvitse aina odottaa tuntia seuraavaan bussiin.
Ylöjärven reitille voisi palauttaa 81 linjan, joka kiersi tuolta Vuorentaustan kautta. Nyt tulee 80 linjalle aika pitkä reitti.
Ylöjärven suunnalta olisi mukavaa päästä myös suoraan Tesoman tai Nokian suuntaan. Tulee pitkä koukkaus, kun joutuu keskustassa vaihtamaan bussia, kun suorempaakin pääsisi Tesoman ja Nokian suuntaan.

- ke 21. syyskuu 2022 18.06

Järki käteen

Siivikkalasta pitäs saada nopea yhteys Tampereelle, kannattaisi jakaa 82A ja 82B, toinen keskustaan ja toinen kiertäisi lielahden kautta tms/yms

- ke 21. syyskuu 2022 17.31

Siivikkala - Hiedanranta ei tule toimimaan

Siivikkalan ja Hirmedanrannan väli ei tule toiminaan ja ajaa ihmiset käyttämään omaa autoa ja muita vaihtoehtoja. Siivikkalaan nousee uusia asuinalueita ja on nyt jo yksityisautoilun puolesta ahdas joten jos se pienikin "toimiva" julkinen liikenne vaikeutuu on tällä negatiivista vaikutusta myös Lielahteen.

- ke 21. syyskuu 2022 16.43

Siivikkalan yhteydet huononevat vuosi vuodelta

Vaikuttaa siltä että Siivikkala on jäänyt täysin paitsioon julkisen liikenteen suunnittelussa. Busseja menee silloin jos edes milloinkaan ja tuleva ratikka menee läheltä, mutta kaukaa. Asuinalueena kuitenkin Siivikkala on erittäin haluttua ja palvelut Lielahdessa ovat erinomaiset. Vielä kun niihin pääsisi muillakin välineillä kuin pyörällä tai autolla. Alueella kuitenkin asuu paljon ihmisiä ja lisääntyy koko ajan, laittakaa nyt nämä julkiset kerralla kuntoon ja lopettakaa säätäminen.

- ke 21. syyskuu 2022 16.36

Linjasta 7

Kiitos suunnitteluryhmälle terveisistä. Ne eivät kyllä paljon lämmitä. Miksi uusi suunnitelma kattaa vain osan Kalkkua ja siitä ollaan innoissaan? Nykyinen linja kattaa koko Kalkun ja palvelee vielä Nokiankin asukkaita. Miksi toimivaa halutaan rikkoa? Ei kävellen /pyörällä kulkijaa kyllä yhtään helppota ajatus uudesta kävely- tai pyörätiestä, jos matkaa lähimmälle bussipysäkille on 1-2 kilometriä. Miksi se tuntuu olevan suunnitteluryhmälle kauhistus, että tuolla nykyisellä linjalla kulkee myös Nokian puolelta asukkaita?
Jos se päättärin siirtäminen Tesomalle on niin pakollista (siellähän niitä busseja on sitten pilvin pimein, kun kaikkien on tarve päästä vain Tesomalle) , niin laittakaa linja nyt edes kulkemaan nykyisen päättärin kautta. Se ei kauhesti matkaa pidennä matkallisesti eikä ajallisesti. Reitti on nyt jo niin pitkä toiselta puolelta Tamperetta, että on ihan huuhaata sanoa, että tuo pari kilometriä lisäisi merkittävästi matkaa.

- - ke 21. syyskuu 2022 14.58

Reitti Siivikkalaan

Reitti siivikkalan ja hiedanrannan väli on aivan liian pitkä. Loppuu kyllä bussin käyttö kokonaan.

- ke 21. syyskuu 2022 13.34

Siivikkalan yhteydet vain huononevat

Kaihoilla muistelen aikoja kun Siivikkalasta pääsi suoralla yhteydellä keskustorille alle puoleen tuntiin. Nyt tässä on ryhdyttävä taas oman auton käyttäjäksi, vaikka paljon on ollut puhetta ympäristötoimista ja ilmastonmuutoksesta. Oma ehdotukseni on että esim. joka toinen vuoro Siivikkalasta (82x tms) ajaisi Siivikkalan rajan jälkeen suorinta reittiä vaihtoratikalle. Näin välistä jäisi 11 (!) pysäkkiä Pohtolasta ja Lielahdesta, joissa aikaa kuluu aivan tolkuttamasti.

- ke 21. syyskuu 2022 12.38

Siivikkalan reitti Hiedanrantaan (82)

Kyllä tällä reitillä ja matkan kestolla loputkin ihmiset siirtyvät omien autojen käyttöön. Jos Siivikkalasta Hiedanrantaan matka kestää 18 min ja sen päälle vielä ratikkamatka keskustaan, ei ole mitään järkeä liikkua 82:lla.

- ke 21. syyskuu 2022 11.27

Linja 7

Linja 7 reitti toimii ja palvelee erittäin hyvin tällä hetkellä, useita asukkaita kalkussa. En ymmärrä muutosta kuten ei moni muukaan. Mahdollisen muutoksen myötä iso osa asiakkaista jää ilman toimivaa julkista liikennettä.

- ke 21. syyskuu 2022 10.53

Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuodelle 2024 - suunnittelun terveiset

Hei

Kiitos kaikille palautteenantajille. Olemme ensimmäisen viikon aikana saaneet jo lähes 400 palautetta Nyssen toiseen linjastoluonnokseen läntisestä linjastosuunnitelmasta vuodelle 2024. Tässä vaiheessa suunnittelussa ei olla vielä lukittu mitään lopullisia linjastoratkaisuja vaan haluamme keskustellen ja yhdessä asiakkaiden kanssa suunnitella parhaan mahdollisen linjastokokonaisuuden joukkoliikenteen käyttäjille.

Toisessa linjastoluonnoksessa entinen palautetta on saatu linjan 7 reittimuutoksesta ja etenkin nykyisen Kalkun päätepysäkin poistumisesta linjan 7 reitiltä. Saimme ensimmäiseen linjastoluonnokseen paljon palautetta Ikurista ja osin myös Haukiluomasta, että yhteys keskustaan tulisi säilyttää ja sitä pitäisi ensimmäisestä suunnitelmasta kehittää. Suunnittelussa lähdimme purkamaan tätä haastetta muodostamalla linjan 13 uuden reitin edelliseen suunnitelmaan verrattuna. Toisessa luonnoksessa linjalla 13 osoitettiin liikennöinti Keskustorilta, Tesoman ja Ikurin kautta Lielahteen ja linja toinen päätepysäkki säilyi Etelä-Hervannassa. Tämän johdosta suunnittelussa piti pohtia, kuinka järjestämme liikenteen koko Nokiantiellä esim. Villilässä ja Raholassa. Pohdimme asiaa ja tulimme tulokseen, että muuttamalla linjan 7 reittiä ja siirtämällä päätepysäkin Tesomalle, pystymme takamaan koko Kalkkuvuorelle ja merkittävälle osalle Kalkusta yhteyden edelleen Tesomalle sekä keskustaan. Lisäksi pystyimme tällä linjauksella mahdollistamaan yhteyden esim. Villilästä Tesoman palveluihin. Tätä yhteyttä ei ole aiemmin mahdollistettu, mutta jota on jo pitkään toivottu. Nykyisellään matka Kalkun nykyiseltä päätepysäkiltä tulevalle uudelle pysäkille keskustan suuntaan kasvaa kilometrin. Sama tilanne voisi tulevaisuudessa olla myös Raholassa Korvenkadulla, josta saimme palautetta ensimmäisessä linjastoluonnoksessa. Kaupungin liikennesuunnittelun kanssa voidaan kehittää jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä, suunnitella bussipysäkkien sijoittelua sekä parantaa pyöräpysäköintiä alueilla, joilla joukkoliikennepalvelu muuttuu merkittävästi.

Suunnitteluun olemme saaneet myös paljon palautetta Nokian puolelta linjan 7 päätepysäkin muutoksesta. Osa nokialaisista on hyödyntänyt yhteyttä Tampereen suuntaan Kalkun päätepysäkiltä. Tunnistamme myös tämän haasteen ja liikkumisentarpeen osana linjastokokonaisuutta. Nysse tekee myös parhaillaan myös lippujärjestelmän osalta vyöhykejärjestelmän kehittämisselvitystä. Selvityksessä tarkastellaan erilaisten vyöhykemallien vaikutuksia asiakkaidemme arkeen sekä vyöhykkeiden taloudellisia vaikutuksia joukkoliikenteeseen. Vyöhykemalli tulee joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi loppuvuodesta 2022.

Ratkaisuja ja kompromisseja joudutaan varmasti linjastouudistuksen yhteydessä tekemään, mutta haluamme tarjota kaikille mahdollisuuden antaa palautetta, niin positiivista kuin negatiivista. Linjastoluonnoksia on nyt julkaistu kaksi kappaletta ja keräämme niistä yhteisesti palautteet kasaan ja pohdimme palautteiden pohjalta tulevaa linjastokokonaisuutta. Lähes valmis linjastosuunnitelma on tarkoitus tuoda viimeisille kommenteille joulukuussa. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle tuodaan päätöksentekoon linjastokokonaisuus alkuvuonna 2023. Uusi linjasto otetaan vaiheittain käyttöön kesäkaudesta 2024 alkaen.

- ke 21. syyskuu 2022 10.32

Pieleen menee

Kyllä nämä suunnitelmat tappavat julkisen liikenteen ja yksityisautoilu tulee lisääntymään. Toimivat ja hyviksi havaitut reitit halutaan poistaa. Nytkin oli aikasemmissa palautteissa kiitelty, kun linja 7 kulkee niin usein, niin eikös sitä haluta heti muuttaa siten, ettei se palvele enää osaa matkustajista. Suunnittelun lopputuloksena on järjettömän pitkät ja kankeat ajoreitit kaupungin reunalta åreunalle, joissa kuskien on mahdottomuus pysyä aikatauluissa.
Uuden suunnitelman mukaan linja 7 enää edes kulje kaupungin reunalle asti eli nykyiselle Kalkun päättärille. Tuo parin kilometrin koukkaus, joka helpottaisi montaa asukasta ja julkisella kulkijaa Kalkusta ja Nokialta, onkin yhtäkkiä ihan liian pitkä matka ja pidentää aivan liikaa matka-aikaa. Luulisi, että jos reitti on Linnainmaa-Kalkku-Tesoma niin siinä ei enää pari kilometriä tuntuisi missään. Mutta monelle nykyiselle linjan käyttäjälle noilla parilla kilsalla on suuri merkitys, jotta kaupungin reunalta pääsee Tampereelle töihin ja opiskeluihin.

- - ti 20. syyskuu 2022 23.24

Kalkun päättäri linja 7

Ystäväni sai vastauksen Nysseltä antamaansa palautteeseen linja 7 muutoksesta. Vastauksen mukaan suunnittelijat ovat tunnistaneet, että linjan 7 päätepysäkin siirtäminen Tesomalle mahdollistaa koko reitin yhteyden Tesoman palveluihin. Ja jos linja tekisi koukkauksen nykyisellä päättärillä, niin se pidentäisi liikaa esim. Kalkunvuorelaisten matka-aikaa....
Hetkinen.... nykyiselläkin linja 7:llä pääsee ihan mukavasti Tesoman palveluiden ääreen, eikä Kalkunvuoresta matka ja siihen menevä aika ole yhtään liian pitkä. Mutta uusi suunnitelma tekee kyllä Tesoman palveluiden saavutettavuuden todella vaikeaksi niille , jotka asuvat Kalkussa lähellä Nokian rajaa tai jopa Nokian puolella. Samaten Tampereen keskustaan tai muualle Tampereelle ei ole helppo täältä kulkea kun ei ole julkista yhteyttä , jolla liikkua.
Toivoisin, että suunnittelijat nyt katsoisivat karttaansa oikein kunnolla ja huomaisivat, että aika isot asuinalueet Nokian rajan tuntumasta, Kalkun varikon kummaltakin puolelta jäävät tällä uudella suunnitelmalla ilman toimivaa julkista liikennettä. Jos kerran tunnissa joku bussi Nokian Lehtimäen vierestä menee, niin se on kaukana toimivista yhteyksistä .
Eikö näitä linjoja suunnitellakkaan siten että julkisten käyttö lisääntyisi? Nykyinen ehdotus ajaa kyllä väkisinkin käyttämään omaa autoa, kun töihin Tampereen keskustaan ei pääse edes kaupungin rajalta julkisilla.

Kirsi Lahtinen - ti 20. syyskuu 2022 19.23

Linja 7

Päätepysäkin siirto Tesomalle lopettaisi näillä suunnitelmilla palvelun "moottoritien" takana olevalta osalta Kalkkua ja Nokian puolen asukkaitakin. Lisäksi Kalkun koulu jää ilman julkista liikennettä läheltä. Miten voidaan perustella tällaista palvelutason laskua tällä asuinalueella? Koulun iltakäyttö vain autollisille?

- ti 20. syyskuu 2022 19.21

Huomasin, että paljon kehuja saanut suora yhteys Irjalasta keskustaan (joka oli siis edellisessä suunnitelmassa) on poistettu kokonaan. Mikähän tähän on syynä? Sen lisäksi olen vain samaa mieltä muiden kanssa esim. Ylöjärven linjoista, ne oli paljon paremmat edellisessä versiossa, ihan turhaan lähdette muuttamaan linjoja joille ei ole edes tullut kritiikkiä, vai onko tarkoitus tehdä matkustajien kannalta mahdollisimman huono linjasto?

- ti 20. syyskuu 2022 17.40

Kalkku

7 reitti on hyvä nytkin, mutta ne jotka asuvat Nokian puolella, heidän ohi ei ole menny moneen vuoteen bussia. Tähän asiaan voisi tehdä uuden linja, joka lähtisi esim tesoma tai virontörmänkatu vaihtoyhteys toiseen bussiin, kalkku nokia jne

- ti 20. syyskuu 2022 17.35

Kk

Eikö kalkusta tehtäs bussi vuoroa Nokialle ja samaten tesomalle että tien varrella olevista taloista pääsisi Nokian keskustaan eikä tarvis autoa. Linja vois mennä jos linja 7 reitti toteutuu, Tesoma kalkku nokia

- ti 20. syyskuu 2022 17.30

Linja 7

Linjan 7 reitti tulee säilyttää nykyisellään ilman muutoksia. Nyt esitetyn hyvin omituisen muutoksen jälkeen kukaan ei enää käyttäisi seiskaa Tesoman ja keskustan välillä, jolloin linjan 8 kapasiteetti todennäköisesti loppuisi välittömästi kesken.

- ti 20. syyskuu 2022 17.27

Linja 7 on tärkeä

Jo pelköstään Kalkun ikääntyvä väki ja nuori sukupolvi tarvitsevat bussia erinäisiin palvelu-, koulu- ja opiskeluyhteyksiin Tampereelle. Lisäksi Nokian itäosat ovat vuosikymmeniä käyttäneet länsi-tampereen bussia.

- ti 20. syyskuu 2022 16.08

Linja 7

Älkää nyt herranjestas muuttakoon nykyistä toimivaa 7 linjaa, joka palvelee isoa määrää myös Nokian puolella asuvista asukkaista. Millä Nokialta rajalta olisi uuden suunnitelman mukaan tarkoitus kulkea Tampereelle töihin ja kouluihin?

- ti 20. syyskuu 2022 13.01

Epilästä Lielahteen?

Edelleenkään ei mahdollisteta järkevää liikkumista Epilästä Lielahteen.
Postin pakettilähetykset toimitetaan Epiläläisille Prisma Lielahteen ja autottomien sekä liikuntarajoitteisten olisi pystyttävä asioimaan sujuvasti.

- ti 20. syyskuu 2022 12.29

Linja 7

7:n päätepysäkin siirto Tesomalle on täysin järjenvastaista. Miksi varikon alueen sekä Kalkuntien varren asukkaat Nokian puolella jätetään ilman toimivaa joukkoliikennettä.
Ennustan Pitkäniemenkadun bussipysäkin lähistölle luovasti parkkeerattujen autojen ja polkupyörien määrän huimaa kasvua jos Kalkun päättäri hävitetään.
Kyseinen muutos ei ainakaan vähennä oman auton käyttötarvetta Nokian/Kalkun rajamailla.

- ti 20. syyskuu 2022 12.12

Lisää bussi - ja ratikkapysäkkejä

Ratikkapysäkki Metson ja Aleksanterin kirkon kohdalle. Bussipysäkki tuulensuuhun. Pysäkkiväli Keskustori - Pyynikintori ja Keskustori - Metso tuntuu liian pitkiltä.

Tuula Harju - ti 20. syyskuu 2022 01.23

ohjeet luonnoskartan tutkimiseen!

Hei, karttaa ei pääse tutkimaan, kun linjaluettelo on kuvan päällä. Mitenkä ihmeessä sen saapi pois?

- ma 19. syyskuu 2022 21.56

Ylö

Eikö ylöjärvelle pitäs tehdä ihan oma sisäinen linja/linjoja, esim Lamminpää-soppeenmäki-metsäkylä tai asuntila-soppeenmäki-metsäkylä tai lamminpäähän. Ja tietysti soppeenmäestä kaksi eri linjaa, toinen pikana tampereen keskusta-soppeenmäki-moisio ja Lielahti-soppeenmäki-asuntila tai jotain tälläistä, vuorovälit kohdilleen

- ma 19. syyskuu 2022 19.43

13A

En usko, että kovin moni käyttää tätä linjaa jos Lielahdesta pitää kiertää Tesoman kautta, mikäli haluaa keskustaan ja siitä eteenpäin.

- ma 19. syyskuu 2022 19.02

9/19

9:llä ja 19:lla on luonnoksessa aivan liian harvat vuorovälit, pitäisi olla korkeintaan kummallakin 20 min 30 min sijaan, eli yhteensä joka 10 min, kuten se on nykyisin. Raitiolinja länsipuolelle ei auta mitenkään itäpuoliskon käyttäjiä, ja busseihin on jo nytkin vaikea mahtua

- ma 19. syyskuu 2022 17.35

Ylöjärven linjat

Monet Ylöjärvn linjat siirretty menemään Vaasan tietä kohti Ylöjärven keskustaa yhtä lukuunottamatta, kun nyt lähes kaikki linjat kulkevat Mikkolantiellä, siinä useampia pysäkkejä. Ei hyvä muutos.

- ma 19. syyskuu 2022 13.15

Hyvä muutos

Lielahti-Pirkkala-linja oikein hyvä että menee myös lentoasemalle.
Täällä on ollut surkeat yhteydet Pirkkalan lentoaseman perältä kaupunkiin.

Vuoroja saisi olla tunnin välein viikonloppuisinkin. Vaihtoehtoisesti linjaa 11 voisi jatkaa lentoasemalle. Ja tuo Lielahti-linja Partolaan sen sijaan.

- ma 19. syyskuu 2022 12.05

Linja 8

Hyvä reitti näin .

- ma 19. syyskuu 2022 09.19

Linja 8 ja 13,

Olen tyytyväinen uuden suunnitelman linjoihin 8 ja 13.

- su 18. syyskuu 2022 23.06

Linja 38 on tärkeä monelle TAYS:in työntekijälle ja lisäksi opiskelijoille

Linja 38 on tärkeä on työntekijöiden työhyvinvointia. Näinä aikoina siihen on kiinnitettävä huomiota, kaikista työntekijöistä on pulaa!

- su 18. syyskuu 2022 21.26

linja 26

on ehdottomasti saatava jatkaa nykyisellä reitillä ja aikataululla .Miksi kaikki juuri toimimaan saadut linjat pitää heti lopettaa ?

- su 18. syyskuu 2022 15.51

Junaliikennettä Itä-Länsi-suunnassa

Julkisten käyttäminen Länsi-Tampereen ja Itä-Tampereen välillä on aina ollut kovin raskasta, koska bussit eksyvät ydinkeskustaan 15-20 minuutiksi keskellä matkaa. Nykyisin on onneksi muutama bussilinja, jotka ohittavat keskustan.

Lähijunaliikenne voisi olla pelastava enkeli tämän suhteen, mutta sitä varten M-juna pitäisi taittaa kulkemaan Orivedelle Lempäälän sijaan. Kyllä R-junalla voi paikata Lempäälän palvelutasoon jäävän aukon. R-juna voisi jatkaa vielä Ylöjärvellekin?

Lisäksi pitäisi ihan aikuisten oikeasti panostaa Itä-Tampereen junaseisakkeisiin. Ei niiden tarvitse olla Pendolinoja varten suunniteltuja, riittää että yksi tai kaksi Sm2 mahtuu seisakkeelle. Jos vaikka ensimmäisellä MAL-kaudella tehtäisiin ne puusta ilman näyttöjä, ja sitten toisella MAL-kaudella lähdettäisiin päivittämään suosituimpia seisakkeita hienommiksi.

- su 18. syyskuu 2022 13.39

Onko joukkoliikenteen perustehtävä unohtunut?

Miksi näillä muutoksilla ajetaan toimivat yhteydet alas? Linja 7 palvelee nyt hyvin ja suurta ihmismäärää. Muutoksen jälkeen oma auto on taas vaihtoehto. Uusi linja ohjaa käyttämään lähialueen palveluiden sijasta muita palveluita, koska auto ei aja enää sujuvasti Tesoman liikekeskuksen ohi, vaan pitää kiertää miltei Nokialle kotimatkalla kaupungista. Toisaalta kaupungin rajalla asuvat ulkoistetaan hyvistä liikenneyhteyksistä. Kun linjan käyttö vähenee linjamuutoksen jälkeen sen huonosta käyttömäärästä johtuen, niin joukkoliikenne voikin sen lakkauttaa kokonaan kannattamattomana parin vuoden päästä.

Istukaa vielä kerran piirrustuspöydän ääreen, kulkekaa asiakaspolku ja miettikää, kenelle näitä palveluita tehdään: asukkaille turvataan sujuva joukkoliikenne vai sen vuoksi, että teidän oma työ olisi kivaa, helppoa ja asiakkaat eivät häiritse.

- su 18. syyskuu 2022 10.51

Pitkäniemi

Miten jatkossa pääsee Pitkäniemen alueelta Tampereelle ja Nokialle ?
Kuljen keppien tai rollaattorin kanssa viitenä päivänä viikossa kotoa Pitkäniementieltä Tampereelle ja Nokialla ovat kaikki hallinnolliset palvelut
Meillä on kolme henkilöä taloudessa eikä ole autoa.

- la 17. syyskuu 2022 22.44

Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma

Tämä erinomaisen hyvä!

- la 17. syyskuu 2022 14.46

Linjan 13 reitti

Nyt reitti 13 reitti vaikuttaa hyvältä.

- la 17. syyskuu 2022 10.13

Linja 38

On kyllä älytön päätepiste linjalla 38. Eikö linjaa voi ajaa esim Reuharinniemeen Vähäniemenkadun kautta? Tulisi nämäkin alueet katettua linjastolla.

- pe 16. syyskuu 2022 22.47

13 pitkä

Joku tossa vähän valittikin että linja 13 on liian pitkä niin en tiedä miten se vaikuttaa meidän bussin käyttäjien arkipäivään🤔

- pe 16. syyskuu 2022 15.32

Ylöjärven linjasto oli parempi edellisessä suunnitelmassa. Nykyisessä suunnitelmassa Haaviston alueella asuvat joutuvat kiertämään sekä Vuorentaustan että Lielahden kautta, kun taas Metsäkylästä mennään suorinta reittiä Tampereelle ja Asuntilastakin suorinta reittiä Hiedanrantaan, jossa tosin pakkovaihto odottaa. Asuuko joku suunnittelija Metsäkylässä, kun sinne on tulossa näin nopea yhteys mutta haavistolaisia kierrätetään ties missä? Ja miksi Asuntilan linja on siirretty pois Mikkolantieltä? Linjat oli ihan hyvät edellisessä suunnitelmassa, eli että Asuntilan linja palveli Mikkolantien alueen, Metsäkylän linja Teivaalan ja Lielahden, ja Haaviston linja Vuorentaustan.

Ja miksi Haaviston linjalla on edelleen tuo ihmeellinen pisto Siltatielle? Käyttäkää sitä Kortteentietä, jolla voi kiertää myös Siltatien alueen kautta, tuollaiset pistot ovat turhaa sahausta ja pidentävät matka-aikaa.

Ja tosiaan tuo linjan 38 katkaisu paria pysäkkiä ennen Lentävänniemeä on selvästi pelkkää kiusantekoa. Ajoaikaakin olisi siinä kohtaa vain muutama minuutti jäljellä.

- pe 16. syyskuu 2022 14.03

linja 38

38:n katkaiseminen esitettyyn tapaan Lielahden koululle vaikuttaa lähinnä tuplakeskisormelta linjan nykyisten käyttäjien suuntaan. Eikö 38 ennemminkin kannattaisi pitää Lentävänniemessä nykyistä hieman laajemmilla liikennöintiajoilla ja päivällä 20 min vuorovälillä, jolloin esitetystä uudesta tynkälinjasta Lentävänniemi-Hiedanranta voitaisiin kokonaan luopua?

- pe 16. syyskuu 2022 11.18

26

Eikö linja 26 päättärin voisi siirtää tesomalta raholaan korvenkadulle, ja vuoroväli tiheämpi kuin nytkin raholassa

- pe 16. syyskuu 2022 11.15

Epilästä Lielahteen ja ratikalle

Ehdotuksessa ei ole huomioitu syöttöliikennettä ratikalle Epilän suunnasta. Ratikasta huolimattakin suora bussiyhteys Epilästä Lielahteen tulisi olla huomioitu.

- pe 16. syyskuu 2022 10.43

Opiskelijankadun pysäkit?

Entä ne jotka asuu opiskelijankadun (ja sen joillain poikkikadulla) siis Muroleenkadun jälkeen. Kun näyttää että linjanro 5 lopetetaan. Toivottavasti asia ei ole niin.

- pe 16. syyskuu 2022 10.10

Reitti Myllypuroon jatkossakin

on saatava toimimaan Hatanpää suunnasta kuten 15a on tehnytkin Miksi sinne ei ole mitään bussireittia suunnitelma 2 ssa?

- pe 16. syyskuu 2022 08.50

Korvenkatu

Linjan 26 pääte voitaisiin siirtää sinne Korvenkadulle. Yhteys Kaarilasta ja Raholasta tesoman palveluihin toteutuu linjan 7 uudella linjauksella.

- pe 16. syyskuu 2022 08.31

Suunnitelma 1 ssä

Linjan 26 suunnitelma todella paljon parempi kuin tässä suunnittelu 2ssa

- pe 16. syyskuu 2022 08.30

Ylöjärven linjasto

Mitä te oikein leikitte siellä? Ylöjärven seudun linjastot ovat aivan jonkun riemuidiootin suunnittelemia!!!

- pe 16. syyskuu 2022 08.13

Lähijuna

Suunnitelma ei kattane lähijunaliikennettä? Sillä olisi kuitenkin epiläläiselle merkitystä kulkemisen suhteen. Voisiko Lielahden aseman ottaa pysäkiksi?

- pe 16. syyskuu 2022 08.13

Rahola Korvenkatu

Keskustan ratikka jo heikensi julkisten toimintaa Raholalaisten kustannuksella ja nyt jos tuo toteutuu, niin kyllä en tykkää!

- pe 16. syyskuu 2022 08.13

Linja 13

13 on aika pitkä reitti kuljetettavana, voisiko sitä toisaalta pätkiä jollain tavalla

- pe 16. syyskuu 2022 05.19

83 vuoroja Soppeentietä

Linja 83 voitaisiin jakaa kahteen osaan, eli vaikkapa 83A ja 83B. 83A voisi kulkea linjastossa mainittua linjan 83 reittiä. 83B kulkisi sen sijaan Soppeentietä ja Julkujärvellä kääntyisi Vanhalle Vaasantielle ja jatkaisi samaa reittiä Metsäkylään. Tämä voitaisiin toteuttaa vaikkapa sillä mallilla että joka toinen tai kolmas vuoro olisi 83B vuoro. Soppeentien varrella asuu paljon ihmisiä jotka hyötyisivät tästä linjasta. Soppeentietä on vain Nysse kauden aikana mennyt 2016-2017 kaudella linja 82 Tampereelta Hämeenkyröön 3 kertaa päivässä. Tällä linjalla ei kuulemma ollut paljon kysyntää silloin, mutta tämä johtui siitä että vuoroja meni niin vähän. Jos vuoroja menisi tasaisilla vuoroväleillä niin käyttäjämäärä kasvaisi. Tämä malli ei varmaan olisi hirveän vaikea toteuttaa sillä myös entiset pysäkit löytyvät vielä Soppeentieltä.

- to 15. syyskuu 2022 21.37

Linja 13

Linjan 13 erottaminen erlliseksi 13A:ksi ja 13B:ksi Koivistonkylän palvelemiseksi on mainio ratkaisu, koska se selkeyttää palvelua ja keskittää vuoroja yhdelle linjalle, kunhan vuoroväli on tarpeeksi tiheä. Myös hyvä ettei mene Hämeenpuistossa vaan Hämeenkadulla.

- to 15. syyskuu 2022 21.33

Nokian moottoritien hyödyntäminen

Nokian moottoritietä ja rantatietä voisi hyödyntää nykyistä enemmän Tesoman ja Raholan suunnan liikenteessä.

- to 15. syyskuu 2022 21.07

Ryydynpohja motissa

Voi todeta, että ei tarvitse enää jatkossa bussia käyttää. Ekan luonnoksen Metsäkylän bussi ei sitten kierräkään Teivaalankadun kautta… Liikuttakaa te vain massoja! Uskomatonta touhua, että naapurikunnista pääsee helpommin kaupungin keskustaan kuin Tampereen kaupunginosasta.

- to 15. syyskuu 2022 19.46

Liikkuja

8 reitti ei oo juurikaan muuttunu, toisaalta hyvä, mutta saisi olla molemmissa päissä taikka edes toisessa päässä kaksi päättäriä mihin menisi. Pirkkalassa esim joka toinen kyöstiin niinkuin nytkin ja joka toinen Vähäjärven kautta. Saataisiin yhdem linjan vuorovälillä hoidettua parin muun linjaa pois.

- to 15. syyskuu 2022 18.06

Kaarilan kautta tiheämpi vuoroväli ja bussi mikä menisi Hämeenkadun kautta

- to 15. syyskuu 2022 18.03

Tesoma kalkku

Hyvä että 7 kiertää villilä ja kalkun kautta tesomalle, aika tiheä vuoroväli. Pitäiskö linjalla olla tesoman suunnilla kaksi eri päättäriä

- to 15. syyskuu 2022 18.02

Luonnos 1 parempi

Lähdetäänkö siitä liikkeelle, että heitetään tämä suunnitelma heti roskiin ja aletaan kehittämään sitä ensimmäistä luonnosta? Tämä toinen luonnos on aivan surkea. Lukuunottamatta Pirkkala-Lielahti-linjaa, kaikki vähänkin kiitosta saaneet asiat on tuhottu ja tilalla jotain aivan järjettömiä ratkaisuja. Pitänee antaa yksityiskohtaisempi palaute myöhemmin, mutta voisiko järjestää näiden kahden luonnoksen välillä vaikka äänestyksen, koska ensimmäinen luonnos oli paljon parempi.

- to 15. syyskuu 2022 17.09

Ylöjärvi

Tere, Ylöjärven linjasto näyttää ihan hyvältä, mutta täältä saisi mennä joku suora linja Ylöjärvi tampere väliä ruuhka aikaan. Toisena että Ylöjärveltä olisi kiva päästä bussilla Tesoman kautta Pirkkalaan tai edes tesomalle

- to 15. syyskuu 2022 16.54

Linja 15

Linjan 15 reitti näyttää hyvältä, jos saisi ruuhka aikoina enemmän vuoroja, kiitos

- to 15. syyskuu 2022 16.50

13

Linja 13 voisi kiertää vähän eri reittiä tesomalle kuin 7 ja 8 esim kaarilan kautta

- to 15. syyskuu 2022 16.49

Asukki

Kaarilaan/läpi pitää saada enemmän vuoroja päivisin ja lisää vuoroja klo 4 eteenpäin ja illalla siinä noin klo 23

- to 15. syyskuu 2022 16.43

13

Tuo 13 voisi vaikka epilön sijasta mennä ekana lielahteen sieltä tesoman kautta korvenkadulle. Aivan liikaa vuorotarjontaa muutenkin epilästä tesomalle.

- to 15. syyskuu 2022 16.17

Ylä-Raholan palvelu

Tässä kohtaa suunnitteluprosessia on käynyt lähes täysin selväksi, että Korvenkadulle liikennöiminen päättyy vuonna 2024. Pääasiallisena perusteena on ollut, että matka Nokiantien varren pysäkeille Korvenkadun varrelta on suurin piirtein sama kuin Villilänniemen-Saarenkärjen -alueilta. Mikäli tähän argumenttiin nojaten lakkautetaan Korvenkadulle liikennöiminen, on pysäkille siirtymiseen käytettävän infrastruktuurin oltava vähintään yhtä hyvälaatuista kuin verrokkialueella. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa seuraavaa:

1. Tärkeimmät kulkuväylät, jotka ovat nykyään kaikki kivituhkapäällysteisiä, on kestopäällystettävä liikkumisen helpottamiseksi. Tämän lisäksi paikoittain esiintyvät korkeuserot on mahdollisuuksien mukaan jaettava mahdollisimman tasaisesti koko matkalle, toisin sanoen yksittäisiä jyrkkiä kohtia on loivennettava.
2. Talvikunnossapitoon on kiinnitettävä erityistä huomiota. Tämä on erityisen tärkeää pysäkkimatkojen pidentyessä. Nykyään monilla tärkeimmistä pysäkkireiteistä ei ole talvikunnossapitoa tai se on kivituhkapäällysteen takia huonoa, mikä korostuu erityisesti suojasäällä.
3. Edellä mainittujen vähimmäiskriteerien lisäksi olisi toivottavaa tukea liityntäpyöräilyä Nokiantien varren tärkeimmille pysäkeille (esim. Villilä, Vanha Kirkkotie). Tämä toteutetaan helpoiten runkolukituksen ja sääsuojan mahdollistavalla pyöräpysäköinnillä pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Tesoman seisakkeen pyöräpysäköinti on toteutettu esimerkillisesti.

Edellä mainitut kehitysehdotukset eivät ole millään lailla irrallisia linjastosuunnittelusta, vaan huomattavan tärkeä osa kokonaisuutta. Toivonkin, että nämä toiveet otetaan vakavasti ja käsitellään joukkoliikenne- ja katusuunnitteluyksiköiden kesken, mikäli Ylä-Raholan liikennöinti toteutuu luonnoksen mukaisesti.

- to 15. syyskuu 2022 15.39

Linja 26

reitti Hatanpää valtatie kautta ja suuntana Turtolasta Petsamooon
Linjaa26 ei saa lopettaa koska se on monelle ainut linja pohjolankadulle ja toimii tyomatkalinjana
Linja15Höytämöstä Myllypuroon suora, toimiva linja Reitti ei voi lopettaa kulkua Myllypuroon jossa moni käy töissä. On taattava jatkossakin linjat Hatanpään suunnasta arki aamuisin
Monille ei ole omaa autoa eikä asu ratikkareitin varrella joten on suunniteltava reittejä heillekin

- to 15. syyskuu 2022 14.59

Korvenkadun palvelut

Mitenkäs se Pali toimiikaan? Pitää vissiin alkaa sitä käyttää, että saa tulevaisuudessa Korvenkadulle ruokaostokset yms. kannettua kun viette 29:n ja pidennätte kävelymatkan pysäkille moninkertaisesti.

- to 15. syyskuu 2022 14.44

Villilän palvelu

Tämähän näyttää hyvältä Villilän suunnasta. Linjaväli näyttäis lyhenevän oleellisesti.

- to 15. syyskuu 2022 14.43

Linja 26 Petsamo

Tesoma on ehdottomasti saatava jatkaa, koska se on hyvä linja joka palvelee pohjolankadulle asioivia

- to 15. syyskuu 2022 13.03