Läntinen linjasto 2024

Läntisen palvelualueen linjasto uudistuu

Läntinen linjasto 2024 -suunnittelu käynnistettiin kevään 2022 aikana. Linjastouudistuksen tavoitteena on yhdistää Nyssen läntisen alueen bussi- ja ratikkaliikenne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä päivittää alueen palvelu suunnitellun palvelutason mukaiseksi. Kaikki muutokset eivät suoraan liity uudella reitillä aloittavaan ratikkaan, vaan osa muutoksista kehittää alueellista bussipalvelua.

Raitiotiellä liikennöinti käynnistyy Santalahden ja Pyynikintorin välillä elokuussa 2023. Lentävänniemeen on tavoitteena liikennöidä alkuvuodesta 2025. Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma toteutetaan alkavan ratikkaliikenteen rinnalla portaittain.

Läntisen linjaston yksi tärkeimmistä teemoista on yhdistää bussi- ja raideliikenne toimivaksi kokonaisuudeksi.

Valmis linjastosuunnitelma – tutustu ja anna palautetta

Voit tutustua linjastosuunnitelmaan selainpohjaisessa karttapalvelussa. Karttapalvelussa kaikkia pysäkkejä ei välttämättä näy vielä katukuvassa ja aikataulut ovat alustavia.

  • Saat kommentointityökalun auki karttapalvelun oikeasta yläkulmasta "Lisää kommentti" -painikkeella.
  • Klikkaa työkalulla haluamaasi kohtaa kartalla ja kirjoita kommenttisi.
  • Kommentit lukee suunnittelija, eikä niihin vastata.
  • Karttapalvelu toimii parhaiten isoilla näytöllä.

Voit antaa palautetta myös kommentoimalla linjastouutista tai sähköisellä palautelomakkeella.

Voit antaa palautetta tammikuun 2023 loppuun asti.

Suunnittelun vaiheet

Tavoitteet, periaatteet ja pohjatiedot 

Läntisen linjaston luonnostelu alkoi suunnitteluperiaatteiden ja linjaston tavoitteiden määrittelyllä keväällä 2022. Suunnitteluprojektin lähtötavoitteita olivat

  • bussi- ja raideliikenteen yhteensovittaminen toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi
  • joukkoliikenteen käyttökokemuksen parantaminen
  • kestävän liikkumisen tukeminen kasvavalla kaupunkiseudulla
  • joukkoliikenteen käyttäjien osallistaminen osaksi suunnitteluprosessia

Suunnitteluun on voinut osallistua kaikissa sen vaiheissa. Keväällä 2022 toteutettiin liikkumiskysely, jonka avulla kartoitimme läntisen palvelualueen liikkumistottumuksia ja tarpeita. Liikkuvuuskyselyyn saatiin lähes 1 400 vastausta, ja tämä kysely on toiminut erinomaisena perustietona linjaluonnoksille.

Suunnittelussa on pyritty huomioimaan mahdollisimman monen matkustajan liikkumistoiveet. Joukkoliikenne palvelee sananmukaisesti joukkoja, joten kaikkia toiveita ei valitettavasti voida toteuttaa.

Suunnitteluperiaatteet

Ensimmäinen linjastoluonnos

Ensimmäinen linjastoluonnos julkaistiin kesäkuussa 2022 ja siihen saatiin yli 800 palautetta. Voit lukea yhteenvedon linjastoluonnoksen palautteista 30.8.2022 julkaistusta uutisesta.

Linjastoluonnos 1 karttapalvelussa

Toinen linjastoluonnos

Toinen linjastoluonnos julkaistiin syyskuussa 2022 ja siihen saatiin yli 1 000 palautetta. Voit lukea yhteenvedon linjastoluonnoksen palautteista 5.12.2022 julkaistusta uutisesta.

Linjastoluonnos 2 karttapalvelussa

Lopullinen linjastosuunnitelma

Lopullinen linjastosuunnitelma julkaistiin 15.12.2022.

Aikaisemmissa luonnoksissa Lentävänniemeen liikennöi ratikkalinja 3. Linjastosuunnitelmassa ratikat on järjestelty uudelleen: ratikka 1 kulkee Lentävänniemen ja Kaupin kampuksen välillä, ratikka 3 Sorin aukion ja Hervannan välillä. Näin ratikkalinjojen odotettavissa olevia matkustajamääriä saadaan tasoitettua ja palvelua voidaan parantaa ruuhkaisemmalla Hervannan linjalla 3.

Linjastossa on myös muita muutoksia verrattuna luonnokseen 2. Linjastosuunnitelmaa voi kommentoida tammikuun 2023 loppuun asti. Päätös linjastosta tehdään 15.2.2023.

Lopullinen linjastosuunnitelma karttapalvelussa

Mitä alueita uudistus koskee?

Läntisen linjaston uudistuksella pyritään toteuttamaan matkustajien ja joukkoliikenteen järjestämisen kannalta parhaiten toimivia ratkaisuja. Tämä voi tarkoittaa nykyisten linjojen yhdistämistä, linjan lyhentämistä, uusia yhteyksiä tai liityntäyhteyksiä.

Linjasto uudistetaan länteen rakentuvan raitiotien vaikutusalueella Pyynikintori - Santalahti - Hiedanranta - Niemenranta - Lentävänniemi. Ratikan uudella reitillä on vaikutuksia myös Lielahden, Niemen, Ryydynpohjan ja Siivikkalan bussipalvelun järjestämiseen.

Linjastouudistus koskee myös Epilän, Ristimäen, Tohlopin, Tesoman, Ikurin, Lamminpään, Haukiluoman, Myllypuron, Kalkun, Raholan ja Villilän alueita sekä koko Ylöjärveä, joiden palvelutaso tarkistetaan. Palvelutasoon vaikuttavat alueen matkustustarpeet, käytettävissä oleva rahoitus, kunnan kaavoitus sekä muun muassa liikenne- ja elinkeinopoliittiset tavoitteet.

Joukkoliikenteen palvelutaso 2022-2025

Läntinen linjasto 2024 koskee Länsi-Tamperetta ja Ylöjärveä

Linjaston käyttöönotto

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää linjastosta 15.2.2023. Linjasto otetaan käyttöön vuosien 2024–2025 aikana:

  • Ratikan reittiosuus Pyynikintori - Santalahti otetaan käyttöön jo elokuussa 2023, mutta sillä ei ole vielä merkittävää vaikutusta bussien palveluun.
  • Uudistetun läntisen linjaston palvelutasosta päätetään tammikuussa 2024.
  • Bussilinjasto otetaan porrastetusti käyttöön kesäkauden 2024 sekä talvikauden 2024-2025 aikana.
  • Ratikan reittiosuus Santalahti - Lentävänniemi otetaan käyttöön vuonna 2025.