Liikkumistavat muuttuvat Tampereella vuonna 2021, kun ratikkalinjat avataan Hervannasta ja Kaupin kampukselta keskustaan. Bussilinjasto uudistetaan, jotta se palvee seudun asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla raideliikenteen rinnalla. Linjaston uudistus tehdään askel kerrallaan.

Keväällä päivitetään keskustan pysäkkialueita ja ratikkatyömaan aikainen kiertoreitti Koskipuistossa palautetaan Hatanpään valtatielle. Kesällä osa uusista bussilinjoista aloittaa liikennöinnin. Syksyllä uusi linjasto palvelee täydellä teholla ja Ratikan rakentaminen jatkuu länteen. 

Uuden linjaston periaatteet

Uudessa linjastossa toteutuvat sille määritetyt periaatteet eli Tampereen keskustan saavutettavuus, päällekäisten linjojen minimointi ja toimivat vaihtoyhteydet. Lisäksi linjojen numerotunnukset sekä useita pysäkkinimiä muutettiin loogisemmaksi. Linjasto kehittyy edelleen, kun raitiotieverkostoa laajennetaan Seuturatikka -projektissa.

Saa­vu­tet­ta­va kes­kus­ta

Hämeenkatu muuttui jalankululle, pyöräilylle ja  joukkoliikenteelle varatuksi kaduksi vaiheittain vuosien 2014-2018 aikana. Ratikan aloittaessa bussiliikenne keskustassa vähenee. Hämeenkadun katutila on rajallinen - katu ei kestä enempää busseja, mutta matkustajia riittäisi useammallekin vuorolle. Ratikkaan mahtuu 264 matkustajaa, kun yksi bussi kuljettaa 90 matkustajaa kerrallaan.  Tiheällä vuorovälillä keskusta on siis helpommin saavutettavissa ja matkustusmukavuus sekä palvelu paranee merkittävästi.

Te­ho­kas bus­si­pal­ve­lu

Linjasto on rakennettu kustannustehokkaaksi alueelliset tarpeet huomioiden. Päällekäiset suorat yhteydet kuntakeskuksiin on poistettu ja korvattu osin vaihdollisilla linjoilla. Bussilinjasto palvelee aluekeskusten ja asuinalueiden välistä liikkumista. Osa linjoista jatkaa edelleen keskustaan, osalle on tarjolla hyvät vaihtoyhteydet Ratikkaan tai toiselle bussilinjalle ruuhkaisimpina matkustusaikoina.

Toi­mi­vat vaih­to­yh­tey­det

Raiteilla matkustaminen on mukavaa, turvallista ja ruuhkatonta. Matkaan voi yhdistää sekä bussi- että ratikkamatkoja, sillä samat liput kelpaavat kummassakin kulkuvälineessä. Vaihto liikennevälineiden välillä tehdään mahdollisimman helpoksi. Keskeiset vaihtopysäkeillä siirtyminen tapahtuu esteettömästi ja säältä suojassa, katuakaan ei aina tarvitse ylittää. Aikataulut suunnitellaan niin, että vaihtoaika liikennevälineiden välillä on mahdollisimman lyhyt. Vaihtaminen voi tuntua aluksi hankalalta, mutta toisille se on jo nyt arkipäivää.

Vuonna 2021 bussilinjojen väliset pysäkit eivät keskity enää pelkästään Keskustorin tai Koskipuiston pysäkeille. Kosken itäpuolelle painottunut rakentaminen vie myös bussilinjoja uusien kohteiden läheisyyteen. Esimerkiksi Ratinan alueen palvelua on kehitetty kaupunkikuvan muutosten ohessa.

Linjaston numerointi

Uusi linjastonumerointi perustuu linjojen palvelutasoon. Tiheimmin liikennöivät linjat saavat linjatunnukset 1-10. Hieman harvemmalla vuorovälillä liikennöidään tunnuksilla 11-29. Linjat 30-39 ovat täydentäviä tai poikittaisia yhteyksiä. Kangasalle on varattu linjatunnukset 40-49, Lempäälään ja Vesilahdelle 50-59, Valkeakoskelle 60-69, Nokialle 70-79, Ylöjärvelle 80-89 ja Teisko-Aitolahti-alueelle sekä Orivedelle 90-99. Tapahtumiin tai erityisillä kausilla ajaville busseille annetaan kolminumeroiset tunnukset. 

Kiitos suunnitteluun osallistuneille

Linjastoa alettiin suunnitella vuoden 2018 alussa yhdessä liikennöintialueiden asukkaiden kanssa.  Linjaston luonnokset ovat olleet nähtävillä Nyssen nettisivuilla ja niistä on vaihdettu ajatuksia niin verkossa kuin kasvokkainkin esimerkiksi alueverkostojen tapaamisissa. Yhteistyön pohjalta syntyi lopullinen linjastosuunnitelma, joka hyväksyttiin joukkoliikennelautakunnassa huhtikuussa 2019.

Yhteistyö jatkuu edelleen linjaston kehittämisellä. Otamme mielellämme vastaan ideoita ja ajatuksia palvelustamme ja linjaston toimivuudesta.

Linkki palautelomakkeille ›

Linkkejä ja lisätietoa

Nyssen asiakaspalvelu


p.