Voit käyttää lähimaksua Nyssen bussi- ja ratikkamatkojen maksamiseen. Junamatkoilla lähimaksu ei vielä ole käytössä. Matkasta veloitetaan aina sinulle edullisin hinta, joka perustuu tekemiesi matkojen ja niiden vyöhykkeiden määrään.

Lähimaksulla voi maksaa vain yhden henkilön matkan kerrallaan. Jos haluat ostaa lipun myös toiselle henkilölle (tai maksulliselle kulkuvälineelle), käytä toista lähimaksuvälinettä tai muuta maksutapaa.

Lähimaksulla ei voi maksaa pelkkää yölisää, joka lisätään automaattisesti kello 00.00 - 04.40 kertalipun hintaan.

Toimi näin jokaisella matkallasi

  1. Paina lippulaitteen näytöltä lähimaksu-painiketta. 
  2. Valitse matkasi vyöhykkeet. Oletuksena on sijaintisi sekä reitin seuraava vyöhyke. Valitse tarvittaessa lisää vyöhykkeitä.
  3. Käytä maksuvälineesi lippulaitteen vasemmassa lukijassa.

Tulossa helmikuussa: kiinteä vuorokausihinta eli 24 tunnin hintakatto

Helmikuun alusta lähimaksuun tulee uusi ominaisuus, vuorokauden eli 24 tunnin hintakatto. Hintakatto antaa sinulle takuun siitä, että vaikka käyttäisit maksuvälinettä lippulaitteessa kymmeniä kertoja vuorokauden aikana, lipuista kertyy enintään valitun vyöhykevälin hintakaton mukainen hinta. Myös yöliikenteessä klo 00.00 - 04.40 perittävä yölisä kerryttää vuorokauden hintakattoa.

Kun käytät maksaessasi aina samaa lähimaksuvälinettä, jokainen leimaus lippulaitteella kerryttää hintakattoa. Kun vuorokauden aikana maksettujen matkojen hinta saavuttaa hintakaton, matkustat käytännössä loppuvuorokauden ilmaiseksi.

Lähimaksamisen ohjeita

Mitä lähimaksaminen tarkoittaa?

Lähimaksaminen on pienten (alle 50 €) maksujen käsittelyyn tarkoitettu maksutapa. Jos maksukorttiisi on merkitty lähimaksamisen kaarisymboli, voit käyttää sitä lähimaksamiseen. Lukijalaitteet eivät kysy koskaan kortin tunnuslukua joukkoliikenteessä lähimaksulla maksettaessa.

Lähimaksuvälineenä voi käyttää myös mobiililaitetta, ns. mobiililompakkoa. Laitteeseen asennetaan lähimaksamiseen tarkoitettu sovellus, jolle annetaan tiedot kortista tai tilistä, josta maksut laskutetaan.

Maksusovelluksia ovat esimerkiksi Osuuspankin Pivo, Danske Bankin MobilePay, Nordea Wallet ja Google Pay. Tarkista Google Payn lähimaksuja tukevat pankit ja maksukortit Googlen nettisivuilta ›

Apple Pay toimii vain Applen laitteilla. Palveluun voi liittää ainakin Nordean, Aktian, Danske Bankin ja Osuuspankin maksukortin. Tarkista muuttuva tilanne Applen nettisivuilta ›


Mitä lähimaksulla maksettu lippu maksaa?

Lähimaksulla voi maksaa kertalipun bussissa ja ratikassa. Helmikuun alusta 2022 lähimaksulla voi ostaa myös vuorokausilipun. Lähimaksuun on liitetty hintakatto 90 minuutin (ja 1.2.2022 alkaen 24 tunnin) sisällä tehdyille matkoille. Hinta lasketaan ja veloitetaan ensin 90 minuutin aikana tekemiesi matkojen perusteella (edullisin hinta vyöhykemäärään perustuen).

Lipun lopullinen hinta riippuu siitä, monellako vyöhykkeellä matkustat 90 minuutin (ja 1.2.2022 alkaen 24 tunnin) aikana.  Yölisä peritään lipun lisäksi kello 00.00–04.40 maksetuilla matkoilla. Myös yölisä kerryttää hintakattoa. Lippu on samanhintainen kaikille ikäryhmille.

Veloitetut maksut ja matkat voi tarkistaa jälkikäteen verkosta, josta voit tulostaa myös tarvittaessa kuitin: nysse.littlepay.com/nysse >

Hintakatto 90 minuuttia:

Esimerkkejä 90 minuutin hintakaton toiminnasta:

  • Matkustat 90 minuutin aikana  kolme matkaa vyöhykkeellä A. Sinulta veloitetaan edullisin hinta (2 vyöhykettä).
  • Matkustat 90 minuutin aikana yhden matkan vyöhykkeillä A–B ja toisen matkan vyöhykkeillä B–C. Matkustit yhteensä kolmella vyöhykkeellä A, B ja C. Sinulta veloitetaan 3 vyöhykkeen hinta.
  • Matkustat yhden matkan puolenyön jälkeen vyöhykkeellä C. Sinulta veloitetaan edullisin hinta (2 vyöhykettä) ja yölisä 3,00 €.

Hintakatto 24 tuntia (1.2.2022 alkaen):

Esimerkkejä 24 tunnin hintakaton toiminnasta:

  • Matkustat 24 tunnin sisällä kolme matkaa vyöhykkeillä A-B. Matkojen välillä on enemmän kuin 90 minuuttia, joten jokaisesta matkasta veloitettaisiin 2,70 € = 8,10 €. Kahden vyöhykkeen hintakatto 7 € ylittyy, joten kolmesta matkasta veloitetaan vain 7 €. Jos matkustat 24 tunnin sisällä ensimmäisestä matkasta vielä useampia matkoja, niistä ei enää tehdä uusia veloituksia, koska hintakatto on jo täynnä.
  • Teet yöllä kello 00.00 - 04.40 kaksi matkaa vyöhykkeillä A-B, joista peritään myös yölisä: 5,70 € + 5,70 € = 11,40. Sinulta peritään vain kahden vyöhykkeen hintakatto eli 7,00 €, eli säästät 4,40 €.
  • Matkustat A-B-vyöhykkeillä kaksi matkaa saman vuorokauden aikana, jolloin veloitus olisi 2 x 2,70 € = 5,40 €. Sen jälkeen teet vielä matkan A-D-vyöhykkeillä, jonka hinta olisi 6,30 €. Yhteensä veloitus olisi 11,70 €, mutta hintakaton ylittyessä tililtäsi velotetaan vain 11,00 €, joka on 4 vyöhykkeen hintakatto 24 tunnin aikana.

Lähimaksulla maksaminen

Voit käyttää lähimaksuominaisuudella varustettua maksukorttia tai mobiilisovellusta bussi- ja ratikkamatkojen maksamiseen.

  • Voit maksaa samalla lähimaksuvälineellä vain yhden lipun kerrallaan. Jos haluat ostaa lipun myös toiselle henkilölle (tai maksulliselle kulkuvälineelle), käytä toista lähimaksuvälinettä tai muuta maksutapaa.
  • Lähimaksulla ei voi maksaa pelkkää yölisää. Yölisä lisätään kello 00.00 - 04.40 tehdyn matkan hintaan. Kun vuorokauden hintakatto tulee voimaan 1.2.2022, myös yölisä kerryttää vuorokauden hintakattoa.
  • Lähimaksu ei ole vielä käytössä Nysse-alueen junamatkoilla.

Toimi näin jokaisella matkallasi, myös vaihtomatkoilla

  1. Paina lippulaitteen näytöltä lähimaksu-painiketta. 
  2. Valitse matkasi vyöhykkeet. Oletuksena on sijaintisi sekä reitin seuraava vyöhyke. Valitse tarvittaessa lisää vyöhykkeitä.
  3. Käytä maksuvälineesi lippulaitteen vasemmassa lukijassa.

Hinta lasketaan ja veloitetaan 90 minuutin aikana tekemiesi matkojen perusteella (edullisin hinta vyöhykemäärään perustuen). Kun 24 tunnin hintakatto tulee voimaan 1.2.2022, hinta lasketaan ja veloitetaan ensin 90 minuutin aikana tekemiesi matkojen perusteella (edullisin hinta vyöhykemäärään perustuen). Tämän jälkeen veloitus siirtyy noudattamaan 24 tunnin hintakattoa.

Järjestelmä voi tehdä tilillesi pienen katevarauksen, jonka summa vaihtelee pankeittain. Katevaraus poistuu, kun lippu on laskutettu.

Lisätietoja lähimaksamisesta >


Mistä veloitukset voi tarkistaa?

Maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset voi tarkistaa jälkikäteen verkosta, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Voit tulostaa palvelusta myös kuitin maksustasi. Huomaathan, että veloituksen päivämäärä pankkitilillä ei välttämättä ole sama kuin matkustuspäivä.

Mobiilisovelluksella (esim. ApplePay, Google Pay) maksettujen matkojen tietoja ei pääse tarkastelemaan verkon kautta (pois lukien Mastercard, jos verkkopalveluun on kirjauduttu maksukortin tiedoilla). Voit tarkistaa veloitukset esimerkiksi sovellukseen liittämäsi maksukortin tarjoajan tai pankkisi palveluista.


Saanko matkastani kuitin?

Hintakattomallin vuoksi matkojen hinnoittelu tapahtuu vasta taustassa, ja siksi yksittäisestä matkasta ei voi saada kuittia bussista tai ratikasta.  Lippulaitteesta ei siis tulostu kuittia tai erillistä matkalippua. Maksukortilla maksetuista matkoista voi tulostaa kuitin jälkikäteen verkosta, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla.

Lipputarkastaja lukee tarvittaessa lähimaksuvälineesi tiedot laitteellaan ja näkee näin että matkasi on maksettu. Tarkastajan laite ei tallenna mitään tietoja maksuvälineestäsi.


Mitä maksukortteja voin käyttää?

Voit maksaa bussissa tai ratikassa pankki- tai luottokortilla (Visa, Mastercard ja Eurocard), joka on varustettu lähimaksuominaisuudella. Kortissasi on tällöin lähimaksamisen kaarisymboli.

Voit käyttää myös mobiililaitteeseen liitettyä lähimaksuominaisuutta. Laitteessa on oltava sovellus, johon maksukorttisi on liitetty. Mobiilisovelluksella (esim. ApplePay, Google Pay) maksettujen matkojen tietoja ei pääse tarkastelemaan verkon kautta, pois lukien Mastercard, jos verkkopalveluun on kirjauduttu maksukortin tiedoilla.

Käytä matkan maksamiseen samaa maksukorttia tai mobiililaitetta, jotta järjestelmä osaa laskea sinulle edullisimman hinnan hintakattomallin mukaisesti tekemiesi matkojen perusteella.


Voinko maksaa lähimaksulla kaverini matkan?

Hintakattomallin vuoksi lähimaksulla voi maksaa vain yhden henkilön matkan kerrallaan. Koska järjestelmä seuraa tehtyjä matkoja tietyllä aikavälillä, useamman matkustajan matkaa ei voi maksaa samalla lähimaksuvälineellä. Toisen henkilön matka on maksettava joko toisella lähimaksuvälineellä tai muuta maksutapaa käyttäen, esimerkiksi mobiililipulla tai matkakortilla.

Jos maksat oman matkasi muulla maksutavalla, esimerkiksi matkakortilla tai Nysse Mobiililla, voit maksaa kaverisi kertalipun lähimaksulla. Lähimaksua voi tällä tavoin käyttää myös polkupyörästä tai muusta isosta kulkuvälineestä perittävän maksun maksamiseen.


Milloin minun kannattaa käyttää lähimaksua?

Lähimaksulla on kätevä ostaa kertalippu suoraan bussista tai ratikasta satunnaisilla Nysse-alueen matkoilla. Lähimaksua voivat käyttää myös säännöllisesti Nyssellä matkustavat esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:


Mitä jos maksukorttini ei toimi?

Käytä maksukortti lippulaitteen lukijassa vasta, kun olet valinnut laitteen näytöltä lähimaksutavan ja tarvittavat vyöhykkeet. Jos käytät maksukorttisi lukijassa ennen valintoja, laite ohjeistaa miten toimia.

Jos lippulaite ilmoittaa, korttisi toimintahäiriöstä, syynä voi olla:

  • Maksukortissasi ei ole lähimaksuominaisuutta.
  • Kortinluku ei jostain syystä onnistunut; näytä korttia lukijalaitteelle uudelleen.
  • Maksukorttisi on vanhentunut.
  • Maksukortillasi ei ole katetta.
  • Edellistä matkaasi ei ole jostain syystä veloitettu.
  • Maksukorttisi turvarajat ovat täynnä. Voit muuttaa turvarajan verkkopankissasi.

Lisätietoa

Nyssen asiakaspalvelu