Robottiautot

Robottiautot täydentämään Nysse-liikennettä tulevaisuudessa?

Hervannassa alkoi kahden kuukauden mittainen robottiautojen kokeilu tammikuussa 2022. Kahdella ajoneuvolla toteutettava pilotti kuljetti matkustajia maksutta. Pilotissa tutkittiin, kuinka robottiautot voivat tulevaisuudessa täydentää Tampereen julkista liikennettä. 

Joulukuussa NysseLab järjesti pienimuotoisen testipäivän, jossa seitsemän henkilöä pääsi kokeilemaan robottibussilla matkustamista. Joulukuisen testin tarkoituksena oli valmistautua tammikuussa alkavaan varsinaiseen pilottiin. 

Testaajat valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä, kuitenkin niin, että mukaan saatiin eri asiakasryhmien edustajia - sekä autoilijoita että joukkoliikenteen ja auton matkoillaan yhdistäviä.

Testiin osallistujat vastasivat kyselylomakkeeseen, heitä haastateltiin ja lisäksi heidän toimintaansa robottiajoneuvossa seurattiin.

Hervannan palvelukokeilu pähkinänkuoressa

  • Reitti: Insinöörinkatu - Teekkarinkatu - Ahvenisjärventie - Opiskelijankatu.
  • Kokeilu kesti 18.3.2022 saakka.
  • Robottiajoneuvot ajoivat säännöllisesti arkipäivinä klo 8.30-15.30, vuoroväli on noin 10 minuuttia.
  • Matkustajia kuljetti 2 Toyota Proace ajoneuvoa, jotka ovat suomalaisen Sensible 4:n automatisoimia.
  • Palvelu oli maksuton.
  • Ajoneuvossa oli turvakuljettaja.
  • Reitin pituus oli noin 3,5 kilometriä.
  • Ajonopeus 30 km/h.
  • Ajoneuvon tunnisti violeteista ”I’m driverless”-kylkiteksteistä.
  • Kokeilu oli osa EU-rahoitteista SHOW-hanketta. Suomesta hankkeessa on mukana Sitowise, Tampereen kaupunki, Sensible 4, VTT.
  • Ajoneuvot pysähtyivät pysäkeillä automaattisesti, ja kyytiin pystyi hyppäämään miltä alla listatulta pysäkiltä tahansa.

Pysäkkilistaus

1. Hervantakeskus F (3699)
2. Sähkökatu (3526)
3. Ahvenisraitti (3528)
4. Teekkarinkatu (3530)
5. Opiskelijankatu 33 (3579)
6. Opiskelijankatu 23 (3577)
7. Opiskelijankatu 7 (3575)

Lue lisää ›

Testimatkustajat yllättyivät positiivisesti

NysseLabin vapaaehtoiset testimatkustajat yllättyivät ajon ominaisuuksista positiivisesti, joskin kehitettävääkin löytyi. 

Ennakko-odotukset ajosta olivat kaikilla samankaltaisia: se olisi hidasta, varovaista ja nykivää ja jarrutusten odotettiin olevan töksähtävämpiä kuin ihmiskuskilla. Lopulta kaikki seitsemän testaajaa olivat positiivisesti yllättyneitä kyydistä niin vauhdin kuin kokemuksen perusteella. 

Ajon aikana ihmetystä aiheutti se, kuinka hyvin ajoneuvo tunnistaa muiden ajoneuvojen lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät - eroa normaaliin ajoon oli vaikeaa tunnistaa.

Jarrutuksessa on joissain ajotilanteissa vielä viilattavaa. Testit suoritettiin valoisana pakkaspäivänä, eikä liikenteessä tullut yllätyksiä. Hieman testaajia jäi askarruttamaan, miten robottiajoneuvo toimii pimeällä tai väistää yllättäviä tien ylittäjiä muualla kuin suojatiellä.

Ajoneuvot automatisoineen Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela kertoo, että tärkeintä ajossa on turvallisuus: "Pilottivaiheessa, kun ominaisuuksia testataan ja kehitetään, turvallisuus korostuu kaikessa. Tästä syystä jarrutukset voivat olla silloin tällöin hieman kipakoita. Laserskannereihin perustuva teknologia toimii yhtä hyvin päivänvalossa kuin pimeässäkin ja se havainnoi muita liikkujia jatkuvasti, esimerkiksi jalankulkijoita suojatien ulkopuolella.”

Näin testaajat kommentoivat

“Odotin kyydin olevan hidasta. Ajo vastasi kuitenkin täysin normaalia kyytiä tavallisessa tila-autossa. Jäin vielä pohtimaan, kuinka ajoneuvo toimii pimeällä ja niissä tilanteissa, joissa jalankulkijat eivät kulje jalkakäytävällä.”

“Ajattelin etukäteen ajon olevan hidasta. Auto suoriutui reitistä kuitenkin yllättävän hyvin ja se havaitsi suojatiellä kulkevat ihmiset. Vielä lisää kaipaisin ehkä vauhtia.”

“Ajattelin itseajavan ajon olevan hidasta, rauhallista, miettivää - voisiko ajaminen olla nykivää? Kokemus oli lopulta positiivinen. Tässä vaiheessa varmaan kuuluukin asiaan, mutta joitain äkkinäisiä jarrutuksia oli matkalla.”

“Oletin ajon olevan varovaista ja tarkkaa. Tulin avoimin mielin mukaan ja ajo osoittautui mielenkiintoiseksi sekä varsin turvallisen tuntuiseksi. Auto selvisi hyvin liukkaudesta ja vaikka etukäteen hieman jännitti, ei ajo ollut pelottavaa.”

"Automaattiohjausta ei juuri huomannut. Yllätyin, miten hyvin auto huomioi muut liikkujat. Jos jotain pitäisi vielä kehittää, niin esteettömyyttä ei ollut huomioitu. Auto oli ahdas ja takapenkille vähän vaikea päästä."

Kehitetään yhdessä!

NysseLab on joukkoliikenteen testilaboratorio, jossa otamme asiakkaat mukaan palveluidemme kehittämiseen. Järjestämme mm. kyselyitä, työpajoja ja palvelututkimuksia. Teemat vaihtelevat ja osallistujia kutsutaan mukaan kohderyhmittäin.

Tilaa Nyssen uutiskirje, niin saat tiedon seuraavista testeistä ja työpajoista sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje