Talvikausi 2026-2027

Pohjois-Tampereen linjastouudistus oli alun perin suunniteltu toteutettavaksi talvikaudella 2026–2027, erityisesti talviliukkaiden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Uusi linjasto otetaan käyttöön jo kesällä 2026 alueen nykyisen liikennöintisopimuksen päättyessä.

Bussipalvelu on suunniteltu matkustajilta saadun palautteen, matkustajamäärien ja teiden kunnosta tehtyjen havaintojen perusteella.

  • Linja 90 palvelee Tampereen keskustaan suuntaavilla työ- ja vapaa-ajan matkoilla.
  • Liityntälinja 15 säilyy entisellään. Sorilan ja Kaupin kampuksen väliseltä linjalta on vaihtoyhteys ratikkaan 1.
  • Uudistetut linjat 91-93 palvelevat ensisijaisesti alueen koululaisia, joten ne ovat liikenteessä vain perusopetuksen ja toisen asteen koulupäivinä.

Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi Pohjois-Tampereen suunnitelman 23.4.2025.

Vaihtoehdot Pohjois-Tampereen linjastosta talvikaudella 2026-2027 kartalla (luonnos).

Oikaisuvaatimus: linja 90

Joukkoliikennelautakunnan huhtikuussa tekemästä päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, minkä seurauksena linja 90 palautettiin uudelleen suunnitteluun. Suunnittelijat tarkastelivat reittivaihtoehtoja aiemman asiakaspalautteen pohjalta, ja esittelivät lautakunnalle 5.11. useita vaihtoehtoja linjan palvelusta.

Lautakunta linjasi, että lopullinen päätös tehdään kahden vaihtoehdon välillä:

  • Vaihtoehto 1: Vaihdoton yhteys ydinkeskustaan. Talvikaudella osa vuoroista kulkee nopeampaa reittiä Pohjois-Tampereella.
  • Vaihtoehto 2: Vaihdollinen yhteys ydinkeskustaan. Reitti on kaikilla vuoroilla sama sekä kesä- että talvikaudella.

Voit antaa palautetta vaihtoehdoista 10.-16.11.2025. Palauteraportti toimitetaan lautakunnalle ennen lopullista päätöstä, joka tehdään 3.12.2025. 

Linja 90: vaihtoehto 1

Vaihdoton yhteys Tampereen ydinkeskustaan.

  • Talvikaudella osa vuoroista kulkee Maisansalon ja Eerolansuoran kautta. Reitin matka-aika on 66 minuuttia.
  • Talvikaudella osa vuoroista kulkee suoraan Terälahdentietä ja Kaitavedentietä. Reitin matka-aika on 53 minuuttia.
  • Vuoroväli on 60-70 minuuttia.

Keskustan lähtö- ja päätepysäkki on Sorin aukio tai linja-autoasema (selvityksessä tilanpuutteen vuoksi). Pysäkille ajetaan Yliopistonkadun kautta, sillä Itsenäisyydenkadun alikulku suljetaan useaksi vuodeksi Tampereen rautatieaseman remontin vuoksi.

Luonnos vaihtoehdon 1 aikatauluista (pdf)

Linja 90: vaihtoehto 2

Vaihdollinen yhteys Tampereen ydinkeskustaan.

  • Kaikki vuorot kulkevat Maisansalon ja Eerolansuoran kautta.
  • Vuoroväli on 60 minuuttia.
  • Matka-aika ratikan liityntäpysäkille on 55 minuuttia.
  • Ratikkavuoroja on vilkkaimpina aikoina 6-8 minuutin välein. Ratikkamatka keskustaan on noin 12 minuuttia.

Keskustan lähtö- ja päätepysäkki on Tays Keskussairaalan alueella: Tays Arvo tai Kaupin kampus. Nykyinen liityntäpysäkki on ruuhkainen, joten sairaalan alueen reittiä ja pysäkkejä vielä selvitellään.

Luonnos vaihtoehdon 2 aikatauluista (pdf)

Pohjois-Tampereen linjat talvikaudella 2026-2027

Matkustajat

Pohjois-Tampereella asuu noin 4400 ihmistä, joista lähes puolet asuu Kämmenniemen tilastoalueella. Suurin osa matkustuksesta keskittyy linjalle 90, joka kulkee alueen läpi Tampereen keskustaan.

Pienempien kylien matkustajat ovat pääasiassa koululaisia. Matkustajamäärät vähenevät huomattavasti koulujen loma-aikoina Velaatan, Polson (Maisansalo), Viitapohjan ja Aitolahden kyläalueilla.

Pohjois-Tampereen linjojen matkustajamäärä on vain 1 % kaikista Tampereen nousuista. Nousuilla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot).

Bussikalusto

Kyläalueiden teiden huono kunto on aiheuttanut useita liikennevahinkoja linja-autoille. Pirkanmaan ELY-keskuksen mukaan rahoitusta teiden parannuksiin tai parempaan kunnossapitoon ei ole saatavilla.

Koulukuljetusten turvallisuutta voidaan parantaa kyläteille sopivalla kalustolla. Pikkubusseja ei kuitenkaan voida käyttää, koska koululaisia on paljon eikä kaikki mahtuisi kyytiin.

Linjoja 90-93 liikennöi jatkossa Koiviston Auto Tampere Oy.

Talous

Pohjois-Tampereen liikennöintiin käytetään merkittävästi rahaa. Nyssen linjojen julkisen tuen tarve on keskimäärin 0,86 €/nousu. Pohjois-Tampereen linjoilla tukitarpeet ovat:

  • alle 2 € linjalla 90 Terälahti - keskusta
  • 13 € linjalla 91 Aitoniemi - Sorila
  • 15 € linjalla 92 Kämmenniemi - Viitapohja - Sorila
  • 12 € linjalla 93 Terälahti - Teisko kko - Kämmeniemi
  • 29 € linjalla 94 Maisansalo (linja lakkautettiin 4.8.2024)

Nousulla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot). Julkisella tuella tarkoitetaan rahoitusosuutta, jota lipputulot eivät kata.

Mitä enemmän linjalla matkustetaan, sitä vähemmän sen liikennöintiin kuluu kuntalaisten maksamaa veroa.

Taloustiedot ovat ajanjaksolta tammikuu - heinäkuu 2024. Tukiosuus on pyöristetty lähimpään kokonaiseen euroon.

Päätöksenteko

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelauta on tehnyt päätökset Pohjois-Tampereen liikennöintikokonaisuudesta seuraavasti:

  • Reitit ja palvelutaso: Kokous 23.4.2025.
  • Oikaisuvaatimus linjasta 90: Kokous 21.5.2025.
    Uudet reittivaihtoehdot esitellään 5.11. ja lopullinen päätös on tarkoitus tehdä 3.12.2025.
  • Liikennepalvelun kilpailutus: Kokous 21.5.2025.
  • Liikennöintisopimus (linjat 90-93, kohde K89): Kokous 27.8.2025.
    Tarjouskilpailun voitti Koiviston Auto Tampere Oy. Sopimuskausi on 1.6.2026–2.6.2030.

Joukkoliikennelautakunta (Tampere.fi)