Usein kysyttyä
Usein kysytyt kysymykset eri aihealueista
Nyssen pysäkin nimi koostuu kahdesta osasta:
- Alueellinen nimi, joka kuvaa pysäkin sijaintia, esimerkiksi Rautatieasema, Tesoma tai Linnainmaa
- Nelimerkkinen numerotunniste, joka yksilöi pysäkin.
Bussipysäkkien nimeämisen periaatteet:
- Alueellinen kuvaus: Pysäkin nimi perustuu tunnettuun alueeseen, kuten kaupunginosaan, asuinalueeseen, puistoon tai toriin.
- Saman sijainnin pysäkkiparit: Samalla paikalla sijaitsevat pysäkit, kuten keskustan ja lähiön suuntaiset pysäkit, pyritään nimeämään samalla nimellä.
- Kirjaintarkenne: Jos samalla paikalla on useita pysäkkejä, nimeen lisätään kirjaintarkenne erottamaan pysäkit toisistaan (esim. Keskustori A, Keskustori B) .
- Pituus: Nimi pyritään pitämään enintään 16 merkin mittaisena, jotta se mahtuu selkeästi digitaalisiin näyttöihin ja muihin järjestelmiin.
- Numerot ja osoitteet: Numeroita vältetään nimissä, jotta ne eivät mene sekaisin pysäkin numerotunnisteen kanssa. Osoitteita käytetään vain, jos muuta selkeää vaihtoehtoa ei ole.
Ratikkapysäkkien nimistä päättää erillinen nimitoimikunta.
Kaikki ratikat ovat ilmastoituja. Bussien sisälämpötiloja säädellään eri tavoin bussin iästä riippuen. Toisissa busseissa ilmastointi on automaattinen, toisissa manuaalinen. Vanhemmissa busseissa kuljettaja voi säätää bussin sisälämpötilan haluttuun asteeseen. Näissä busseissa ei ole jäähdytysilmastointia, joten lämpöisellä säällä matkustamossa voi tulla kuuma.
Valtaosassa uusia busseja matkustamon lämpötila on säädetty kesällä +22 °c. Talvella matkustajilla on enemmän vaatetta yllä, joten lämpötila on säädetty +18 °c.
Lämpötilan jäähdytykseen tuo haastetta suurten ovien toistuva availu pysäkeillä. Jäähdytys ei aina pysy lämmönvaihtelussa mukana, joten toisinaan ilmastoidutkin bussit ovat kesähelteillä kuumia.
Kuumaa helpottaakseen matkustajien ei missään tapauksessa tule avata itse bussin kattoluukkuja. Luukut ovat hätäuloskäyntejä ja voivat väärin avattuina rikkoutua tai irrota kokonaan. Korjauskustannukset jäävät tällöin matkustajalle.
Ikävistä olosuhteista kannattaa kertoa suoraan bussin kuljettajalle. Näin tilannetta voidaan parannella heti. Nettilomakkeella annettu palaute saavuttaa liikennöitsijän huomattavasti paljon myöhemmin.