Nokia

Talvikausi 3.8.2026-5.6.2027

Nokian linjasto on uudistettu, koska palvelu ei enää vastaa kaupungin kasvaneeseen asukasmäärään, eikä muuttuneisiin matkustustarpeisiin. Uudessa linjastossa on pyritty ratkaisemaan seuraavat haasteet:

  • Täydet bussit ja pidentyneet matka-ajat: Palvelua lisätään alueille, joilla matkustajamäärät ovat kasvussa.
  • Huonosti toimivat vaihdot: Vaihdottomat yhteydet Tampereelle joka päivä myös Etelä-Nokialta. Uudet reitit parantavat vaihtoyhteyksien toimivuutta.
  • Kustannustehokkuus: Vuoroja lisätään alueilla, joilla matkustus on kasvussa ja vähennetään siellä, missä matkustajamäärä on vähäinen.

Lautakunta hyväksyi suunnitelman

Nokian ensimmäinen linjastosuunnitelma (versio 1) julkaistiin 15.4.2025. Suunnitelmaa muokattiin palautteiden ja Nokian kaupungin kanssa käytyjen keskustelujen myötä:

  • Linjasta 74 luovutaan. Palvelu korvataan linjoilla 72 ja 79.
  • Linjan 72 reitti jatkuu Viholasta Sammalistoon.
  • Linja 79 kulkee Etelä-Nokialla Koskenmäen kautta Ketolanmäkeen.

Joukkoliikennelautakunta hyväksyi muokatun suunnitelman (versio 2) 23.4.2025.

Linjat

Matkustajat

Nokian asukas- ja matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Vuonna 2024 Nokialla tehtiin 936 000 bussimatkaa, joista puolet keskustan alueella. Muita suuria matkustajamääriä kerääviä alueita ovat Harjuniitty, Myllyhaka, Kankaantaka, Vihola (Kartanon alue), Koskenmäki, Ketolanmäki ja Taka-Lauttala.

Tampereen bussit ovat yhä useammin täynnä. Vaikka juna täydentää palvelua, matka-aika vaihtoineen voi olla pidempi kuin suora bussiyhteys.

Pienempien kylien matkustajat ovat pääasiassa koululaisia. Näitä alueita ovat muun muassa Tottijärvi, Sorva, Sarkola ja Suoniemi.

Talous

Nyssen linjojen julkisen tuen tarve on keskimäärin 0,86 €/nousu. Nokian ja Tampereen välisillä linjoilla 70 ja 72 tukitarve on jäänyt alle euroon. Muilla Nokian linjoilla tukitarpeet ovat korkeammat:

  • 3 € linjoilla 71 Tesoma, 77 Tottijärvi ja 79 Siuro
  • 4 € linjalla 73 Keho - Ilkan alue
  • 8 € linjalla 74 Sammalisto
  • 6 € linjalla 76 Pirkkala
  • 10 € linjalla 78 Sarkola

Nousulla tarkoitetaan jokaista alkavaa matkaa (myös vaihdot). Julkisella tuella tarkoitetaan rahoitusosuutta, jota lipputulot eivät kata.

Mitä enemmän linjalla matkustetaan, sitä vähemmän sen liikennöintiin kuluu kuntalaisten maksamaa veroa.

Taloustiedot ovat syyskuulta 2024. Tukiosuus on pyöristetty lähimpään kokonaiseen euroon.

Reittimuutokset

Linjan 70 reittiä ei ole muutettu kummassakaan suunnitelmaversiossa.

Linja 71 siirtyy Kankaantaankadulta Rounionkadulle. Reitti pysyy muutoin nykyisellään.

Linja 72 kulkee edelleen Nokian asemalta Tampereelle.

  • Versiossa 1 uusi lähtö- ja päätepysäkki on Viholassa.
  • Versiossa 2 reitti kulkee Viholan kautta Sammalistoon asti. Reitin varrella on uusi Kartanon asuinalue.

Linjan 74 reitti kulkee versiossa 1 Sammalistosta Koskenmäen kautta Nokian asemalle. Versiossa 2 linja 74 on lopetettu.

Linjan 77 reitti muuttuu vain keskustassa. Linjalta jää pois Kankaantaka.

Linjalle 78 on lisätty Sarkolan ja Tottijärven välinen reittiosuus. Linjalta poistuu Turuntien kautta kulkeva, nopea reitti 78x.

Linjalta 79 poistetaan A- ja B-reitit. Bussi kulkee aina Siurosta Purson ja Linnavuoren kautta Nokian asemalle. Uutena reittiosuutena on Kankaantaankadun koulukampuksen kautta Ketolanmäkeen kulkeva reitti.

  • Versiossa 1 reitti kulkee Etelä-Nokialla Emäkoskentietä Ketolanmäkeen.
  • Versiossa 2 reitti kulkee Etelä-Nokialla Koskenmäkeen.

Lopetettavat linjat

Linjojen 73 ja 76 palvelu päättyy vähäisten käyttäjämäärien vuoksi. Versiossa 2 myös linja 74 on lopetettu. Korvaavat linjat ovat:

  • Ilkan alue: 71
  • Kankaantaka: 79
  • Vihola: 72
  • Ketolanmäki: 79/versio 1, 72/versio 2
  • Koskenmäki: 74/versio 1, 79/versio 2

Yhteydet Pitkäniemeen ja Pirkkalaan ovat jatkossa vaihdollisia Tesoman tai Tampereen keskustan kautta.

Bussikalusto

Kyläalueiden teiden huono kunto on aiheuttanut useita bussien liikennevahinkoja. Pirkanmaan ELY-keskuksen mukaan rahoitusta teiden parannuksiin tai parempaan kunnossapitoon ei ole saatavilla.

Pienemmät pikkubussit voisivat olla ratkaisu, sillä ne soveltuvat paremmin kyläteille ja mahdollistavat turvallisemman koululaisliikenteen. Kaikilla reiteillä pikkubusseja ei voida käyttää koululaisten suuren määrän vuoksi.

Päätöksenteko

Uusi linjasto tulee voimaan talvikaudelle 2026-2027, sillä linjojen 74-79 liikennöintisopimukset päättyvät kesällä 2026.

Joukkoliikennelautakunta on päättänyt hyväksyä reitit ja palvelutason 23.4.2025.

Liikennepalvelun kilpailutuksesta lautakunta päättää 21.5.2025.

Palvelun kilpailutus alkaa lautakunnan päätöksen jälkeen, ja liikennöitsijä valitaan syksyllä 2025.

Joukkoliikennelautakunta (Tampere.fi)