Tilaa matkakortti kotiin Nellasta

Matkakortin voi tilata kotiin Nella.fi -verkkopalvelusta tai ostaa Nyssen asiakaspalvelusta hintaan 5 €. Matkakortille ladataan arvolippuja ja kausilippuja Nellassa tai myyntipisteissä.

Asiakastiedot kerätään väestörekisteristä henkilötunnuksella. Nellassa käytetään verkkotunnistuspalvelua ja toisen (esim. huollettavan lapsen) puolesta asioidessa Suomi.fi -valtuuksia. Asiakaspalvelussa mukana tulee olla henkilöllisyystodistus. Lapsella kelpaa myös Kela-kortti.

Kortin hankkijan tulee hyväksyä Tampereen seudun joukkoliikenteen yleiset matkustus- ja matkakorttiehdot. Matkakortin voi lainata toisen henkilön käyttöön, jos kortilla ei ole henkilökohtaista lippua ja kortin ikäryhmä on lainaajalle sopiva.

Matkakortti yritykselle tai ilman henkilötietoja

Nyssen asiakaspalvelusta voi hankkia matkakortin myös yrityksen nimiin tai yksityishenkilölle ilman henkilötietojen tallennusta. Kortille asetetaan tällöin ikäryhmä, jonka voi tarvittaessa muuttaa asiakaspalvelussa:

  • lapset 0-16 -vuotiaat
  • nuoret 17-24 -vuotiaat tai
  • aikuiset 25 vuotta täyttäneet

Yksityisen henkilön haltijakohtaista korttia ei voi sulkea, korvata uudella eikä ladata verkossa. Yrityksen kortille tallennetaan yrityksen tiedot, joten sen ladata Nellassa ja sulkea asiakaspalveluun ilmoittamalla.

Käyttöohjeita

Lipun lataus matkakortille

Matkakortille voi ladata arvolipun, jolla maksetaan yksittäisiä matkoja tai kausilipun, jolla voi matkustaa rajattoman määrän matkoja. Myyntipisteestä ostettu lippu latautuu matkakortille heti.

Nella.fi -verkkopalvelusta ostetun lipun tiedot siirtyvät lukijalaitteelle 2 tunnin kuluessa maksamisesta. Lippu kannattaa siis ostaa ajoissa, vähintään 2 tuntia ennen matkaa. Matkakortti käytetään lipun lukijalaitteella vain kerran, lippu latautuu kortille maksun yhteydessä. Lippu on ladattavissa lipun lukijalaitteilla vähintään 2 viikon ajan. Jos lippua ei ole ladattu määräaikaan mennessä, sen voi viedä kortille 2 kuukauden kuluessa palvelupisteessä (ei puhelimitse).

Lippujen lukijalaitteet löytyvät löytyy busseista, ratikoista ja junalaitureilta. Pidä kortti laitteella kunnes lataus ja matkan maksu on suoritettu. Tapahtumista ei tulostu kuittia.

Arvolippu latautuu matkakortille myös Tampereen, Nokian ja Ylöjärven kunnallisten liikuntapalveluiden sisäänpääsyporteilla. Kausiliput eivät lataudu liikuntapalveluiden laitteilla.

Matkakortilla maksaminen

Kortti käytetään lipun lukijalaitteessa aina bussiin tai ratikkaan noustessa, myös vaihtomatkoilla. Nysse-alueen rautatieasemilla lukijalaitteet ovat laitureilla. Lippu on luettava laitteella ennen junaan nousemista. Lipun lukijalaitteelta näkee maksetun matkan tiedot, matkakortin saldon sekä kellonajan.

Kaverin matkan maksaminen

Jos maksat myös kaverisi matkan arvolipulla, käytä matkakortti lukijalaitteella oman matkasi maksun jälkeen niin monta kertaa, kuinka monesta kaverista maksat. Matkan hinta veloitetaan oman ikäryhmäsi mukaisesti, jonka on sovelluttava myös kavereiden ikään. Jos poistutte kyydistä eri aikoihin, matkakortti on jätettävä viimeisenä matkalle jäävän haltuun mahdollista tarkastusta varten.

Poikkeusmatkan maksaminen

Lipun oletusvyöhykkeistä poikkeavan matkan voi maksaa arvolipulla.

  1. Älä käytä korttia lukijalaitteessa, vaan valitse näytöltä MAKSA POIKKEUSMATKA.
  2. Valitse matkallesi tarvittavat vyöhykkeet. Esim. matka Nokialta Tampereen kautta Lempäälään sisältää vyöhykkeet A, B ja C.
  3. Aseta matkakorttisi lukijaan. Poikkeusasetus on voimassa myös vaihtomatkalla. Vaihtoajan päätyttyä asetus on tehtävä tarvittaessa uudelleen.

Arvolipun oletusvyöhykkeet voi tarvittaessa vaihtaa latauspisteillä tai uuden lippuostoksen yhteydessä. Kausilipun vyöhykkeet voi vaihtaa vain uuden lippuostoksen yhteydessä.

 Lisätietoja vyöhykkeistä ›

Matkakortin katoaminen

Liikennevälineistä löytyneet matkakortit toimitetaan Nyssen asiakaspalveluun parin päivän kuluessa. Löytyneestä matkakortista ilmoitetaan omistajalle tekstiviestillä. Asiakasrekisteriin tallennetun puhelinnumeron voi tarkistaa tai muuttaa Nella.fi verkkopalvelussa (edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla) tai asiakaspalvelussa.

Jos korttia ei löydy

  • matkakortin voi sulkea soittamalla tai käymällä asiakaspalvelussa. Kortin sulkemiseen tarvitaan henkilötietoja. Korttia ei voi sulkea Nella.fi verkkopalvelussa.
  • matkakortin voi korvata uudella palvelupisteellä. Liput siirretään uudelle kortille ja kadonnut mitätöidään. Siirrosta peritään käsittelymaksu 7 € ja uudesta matkakortista korttimaksu 5 €. Ota mukaasi henkilöllisyystodistus (lapsella kelpaa myös Kela-kortti).

Haltijakohtaista matkakorttia tai matkailijalippua ei voida sulkea eikä korvata uudella. Löydetyt kortit mitätöidään, sillä niiden omistajaa ei voida selvittää. Korteilla olleista lipuista ei makseta hyvitystä.

Matkakortin löytyminen

Voit antaa löytämäsi matkakortin kuljettajalle, myyntipisteeseen tai Nyssen asiakaspalveluun. Löytöpalkkiota ei makseta.

Matkakortin omistajalle ilmoitetaan löytymisestä tekstiviestillä. Asiakasrekisteriin tallennetun puhelinnumeron voi tarkistaa tai muuttaa Nella.fi -verkkopalvelussa (edellyttää vahvaa tunnistatutumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla).

Jos löydät oman suljetun korttisi itse, älä käytä sitä sitä ennen kuin olet ilmoittanut löytymisestä asiakaspalveluun. Kortti avataan ja saat ohjeet, milloin korttia voi taas käyttää.

Matkakortin vioittuminen

Matkakortilla on viiden vuoden takuu. Jos kortti tänä aikana vaurioituu ilman asiakkaan omaa syytä tai huolimattomuutta, se vaihdetaan veloituksetta uuteen asiakaspalvelussa. Ota mukaasi vioittunut matkakorttisi sekä henkilöllisyystodistus.

Jos matkakortti on haltijakohtainen ja korttiin painettu korttinumero on kulunut pois, ota mukaasi myös latauskuitti, käyttöhistoriatosite tai korttitosite. Matkakortin lipputietoja ei voida selvittää ilman korttinumeroa.

Matkakortista luopuminen

Tarpeettoman matkakortin voi pitää itsellä tai palauttaa asiakaspalveluun, jos haluat lopettaa myös asiakassuhteesi. Korttimaksua ei palauteta, mutta henkilökohtaisella matkakortilla jäljellä olevat liput voidaan hyvittää palautuksen yhteydessä. Mukana on oltava matkakortin lisäksi henkilöllisyystodistus.

Palautuksen arvo lasketaan lipun lataushetkellä voimassa olleen taksan mukaisena. Jäljellä oleva kausiluonteinen lippu muutetaan arvolipuksi ja arvolipun loppusaldo hyvitetään käteisellä. Palautuksesta peritään käsittelymaksu 7 €.

Haltijakohtaisella matkakortilla olevia lippuja ei voi palauttaa. Tarkempaa tietoa löytyy matkustus- ja matkakorttiehdoista.

Jos olet itse estynyt asioimaan asiakaspalvelussa, voit tehdä valtakirjan, jolla toinen henkilö voi hoitaa asian puolestasi. Valtakirjalla asioivan on todistettava henkilöllisyytensä.

Kuvituskuva

Linkkejä ja lisätietoa

Nyssen asiakaspalvelu


p.