Tilaa matkakortti kotiin Nellasta

Matkakortti on edullinen tapa matkustaa. Kortille ladataan arvolippu yksittäisiä matkoja ja yömaksuja varten tai kausilippu säännölliseen matkustamiseen. Osta matkakortti Nella.fi -verkkopalvelusta tai palvelupisteeltämme (hinta 5 €). Lippuostokset hoituvat netissä tai myyntipisteillä.

Tallennamme henkilötietosi asiakasrekisteriin, jotta voimme palvella sinua parhaalla tavalla. Nellassa tietosi tarkistetaan Suomi.fi -tunnistuspalvelulla. Toisen puolesta (esim. huollettavan lapsen) asioidessasi tulee Suomi.fi -valtuudet olla kunnossa. Asiakaspalvelussa mukana tulee olla henkilöllisyystodistus. Lapsella kelpaa myös Kela-kortti.

Kortin ostaessasi hyväksyt Nyssen matkaehdot. Tutustu niihin ennen kortin ostamista.

Matkakortti yritykselle tai ilman henkilötietoja

Nyssen asiakaspalvelusta voi hankkia matkakortin myös yrityksen nimiin tai yksityishenkilölle ilman henkilötietojen tallennusta. Kortille asetetaan tällöin ikäryhmä, jonka voi tarvittaessa muuttaa asiakaspalvelussa:

  • lapset 016-vuotiaat
  • nuoret 1724-vuotiaat 
  • aikuiset 25 vuotta täyttäneet.

Yksityisen henkilön haltijakohtaista korttia ei voi sulkea, korvata uudella eikä ladata verkossa. Yrityksen kortille tallennetaan yrityksen tiedot, joten sen voi ladata Nellassa ja sulkea asiakaspalveluun ilmoittamalla.

Käyttöohjeita

Lipun lataus matkakortille

Matkakortille voi ladata arvolipun, jolla maksetaan yksittäisiä matkoja tai kausilipun, jolla voi matkustaa rajattoman määrän matkoja. Myyntipisteestä ostettu lippu latautuu matkakortille heti.

Nella.fi -verkkopalvelusta ostettu lippu on käytettävissä 2 tunnin kuluttua ostoksesta

  • Nyssen bussi- ja ratikkalinjoilla
  • junamatkoilla Tampereen sekä Lempäälän, Nokian ja Oriveden välillä sekä
  • Tampereen, Nokian ja Ylöjärven liikuntapalveluissa (julkiset uimahallit ja kuntosalit, vain arvolippu).

Matkakorttia käytetään ostoksen jälkeen tavalliseen tapaan. Lippu on hyvä aktivoida eli ladata matkakortille 2 viikon kuluessa. Tämä tapahtuu automaattisesti maksaessasi seuraavaa matkaa tai palvelua. Matkakortin saldotiedot päivittyvät Nellaan vuorokauden kuluessa.

Matkakortilla maksaminen

Matkakortti asetetaan lippulaitteen näytön alla olevaan lukijaan jokaisella matkalla.Kortti käytetään lippulaitteen näytön alla olevassa lukijassa aina bussiin tai ratikkaan noustessa. Junamatkoilla lippulaite löytyy asemalaiturilta. Käytä matkakortti laitteella jo ennen junaan nousemista. Laitteen näytöltä voit myös tarkistaa matkakorttisi saldon.

Kaverin matkan maksaminen

Jos maksat myös kaverisi matkan arvolipulla, käytä matkakortti lukijalaitteella oman matkasi maksun jälkeen niin monta kertaa, kuinka monesta kaverista maksat. Matkan hinta veloitetaan oman ikäryhmäsi mukaisesti, jonka on sovelluttava myös kavereiden ikään. Jos poistutte kyydistä eri aikoihin, matkakortti on jätettävä viimeisenä matkalle jäävän haltuun mahdollista tarkastusta varten.

Miten maksan lippuni vyöhykkeistä poikkeavan matkan?

Yksittäiset matkat voi maksaa arvolipulla. Älä käytä matkakorttia lippulaitteen lukijassa, vaan toimi seuraavasti:

  1. Valitse näytöltä Poikkeusmatka.
  2. Valitse matkallesi tarvittavat vyöhykkeet. Esim. matka Nokialta Tampereen kautta Lempäälään sisältää vyöhykkeet A, B ja C.
  3. Aseta matkakorttisi lukijaan. Poikkeusasetus on voimassa 90 minuuttia, jonka aikana voit vaihtaa joukkoliikennevälinettä valitsemillasi vyöhykkeillä samaan hintaan. Käytä matkakortti lukijassa myös vaihtomatkoilla.

Arvolipun oletusvyöhykkeet voi tarvittaessa vaihtaa latauspisteillä tai uuden lippuostoksen yhteydessä. Kausilipun vyöhykkeet voi vaihtaa vain uuden lippuostoksen yhteydessä.

 Lisätietoja vyöhykkeistä ›

Matkakortin katoaminen

Liikennevälineistä löytyneet matkakortit toimitetaan Nyssen asiakaspalveluun parin päivän kuluessa. Löytyneestä matkakortista ilmoitetaan omistajalle tekstiviestillä. Asiakasrekisteriin tallennetun puhelinnumeron voi tarkistaa tai muuttaa Nella.fi verkkopalvelussa (edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla) tai asiakaspalvelussa.

Jos korttia ei löydy

  • matkakortin voi sulkea soittamalla tai käymällä asiakaspalvelussa. Kortin sulkemiseen tarvitaan henkilötietoja. Korttia ei voi sulkea Nella.fi verkkopalvelussa.
  • matkakortin voi korvata uudella palvelupisteellä. Liput siirretään uudelle kortille ja kadonnut mitätöidään. Siirrosta peritään käsittelymaksu 7 € ja uudesta matkakortista korttimaksu 5 €. Ota mukaasi henkilöllisyystodistus (lapsella kelpaa myös Kela-kortti).

Haltijakohtaista matkakorttia tai matkailijalippua ei voida sulkea eikä korvata uudella. Löydetyt kortit mitätöidään, sillä niiden omistajaa ei voida selvittää. Korteilla olleista lipuista ei makseta hyvitystä.

Matkakortin löytyminen

Voit antaa löytämäsi matkakortin kuljettajalle, myyntipisteeseen tai Nyssen asiakaspalveluun. Löytöpalkkiota ei makseta.

Matkakortin omistajalle ilmoitetaan löytymisestä tekstiviestillä. Asiakasrekisteriin tallennetun puhelinnumeron voi tarkistaa tai muuttaa Nella.fi -verkkopalvelussa (edellyttää vahvaa tunnistatutumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla).

Jos löydät oman suljetun korttisi itse, älä käytä sitä sitä ennen kuin olet ilmoittanut löytymisestä asiakaspalveluun. Kortti avataan ja saat ohjeet, milloin korttia voi taas käyttää.

Matkakortin vioittuminen

Matkakortilla on viiden vuoden takuu. Jos kortti tänä aikana vaurioituu ilman asiakkaan omaa syytä tai huolimattomuutta, se vaihdetaan veloituksetta uuteen asiakaspalvelussa. Ota mukaasi vioittunut matkakorttisi sekä henkilöllisyystodistus. Korvaavaan matkakorttiin voidaan siirtää vioittuneen matkakortin saldo asiakaspalvelussa.

Jos matkakortti on haltijakohtainen ja korttiin painettu korttinumero on kulunut pois, ota mukaasi myös latauskuitti, käyttöhistoriatosite tai korttitosite. Matkakortin lipputietoja ei voida selvittää ilman korttinumeroa.

Matkakortista luopuminen

Tarpeettoman matkakortin voi pitää itsellä tai palauttaa asiakaspalveluun, jos haluat lopettaa myös asiakassuhteesi. Korttimaksua ei palauteta, mutta henkilökohtaisella matkakortilla jäljellä olevat liput voidaan hyvittää palautuksen yhteydessä. Mukana on oltava matkakortin lisäksi henkilöllisyystodistus.

Palautuksen arvo lasketaan lipun lataushetkellä voimassa olleen taksan mukaisena. Jäljellä oleva kausiluonteinen lippu muutetaan arvolipuksi ja arvolipun loppusaldo hyvitetään käteisellä. Palautuksesta peritään käsittelymaksu 7 €.

Haltijakohtaisella matkakortilla olevia lippuja ei voi palauttaa. Tarkempaa tietoa löytyy matkustus- ja matkakorttiehdoista.

Jos olet itse estynyt asioimaan asiakaspalvelussa, voit tehdä valtakirjan, jolla toinen henkilö voi hoitaa asian puolestasi. Valtakirjalla asioivan on todistettava henkilöllisyytensä.

Matkakortin lainaaminen

Matkakortin voi lainata toisen henkilön käyttöön, jos kortilla ei ole henkilökohtaista lippua ja kortin ikäryhmä on lainaajalle sopiva.

  • Aikuisen, eli 25 vuotta täyttäneen kortin voi lainata kenen tahansa käyttöön. Jos kortin omistaja on täyttänyt 65 vuotta, alle 65-vuotias ei saa käyttää korttia seniorien alennusaikaan kello 9-14.
  • Nuoren, eli 17-24-vuotiaan kortin voi lainata toisen nuoren tai lapsen käyttöön.
  • Lapsen, eli 7-16-vuotiaan kortin voi lainata toisen lapsen käyttöön.
Nuori nainen ja nuori mies pitävät hymyillen käsissään matkakortteja.