NysseLab

Nyt suunnitellaan Läntinen linjasto 2024

Läntisen linjaston uudistaminen on alkanut, ja osallistuminen sen suunnitteluun on mahdollista nyt. Kun annat meille palautetta ja kerrot mielipiteesi, pystymme tekemään eri liikkumistarpeita mahdollisimman hyvin huomioivan ja helppokäyttöisen joukkoliikenteen linjaston.

Läntinen linjasto 2024 -suunnitelman ensimmäinen luonnos julkaistaan toukokuussa 2022, ja sitä voi kommentoida kesän ajan. Suunnitelmaa päivitetään saatujen palautteiden perusteella. Tavoitteena on, että suunnitelma on valmis vuoden 2022 loppuun mennessä. Linjasto otetaan kokonaisuudessaan käyttöön loppuvuonna 2024. Läntinen linjasto 2024 kattaa ratikkareitin ympäristön lisäksi Pispalan, Hyhkyn, Epilän, Lintulammen, Kolmenkulman ja koko Ylöjärven alueen.

Lue lisää läntisen palvelualueen uudistamisesta ›

Robottiautot täydentämään Nysse-liikennettä tulevaisuudessa?

Hervannassa alkaa kahden kuukauden mittainen robottiautojen kokeilu tammikuussa 2022. Kahdella ajoneuvolla toteutettava pilotti kuljettaa matkustajia maksutta. Pilotin tarkoituksena on tutkia, kuinka robottiautot voivat tulevaisuudessa täydentää Tampereen julkista liikennettä. 

Joulukuussa NysseLab järjesti pienimuotoisen testipäivän, jossa seitsemän henkilöä pääsi kokeilemaan robottibussilla matkustamista. Joulukuisen testin tarkoituksena oli valmistautua tammikuussa alkavaan varsinaiseen pilottiin. 

Testaajat valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä, kuitenkin niin, että mukaan saatiin eri asiakasryhmien edustajia - sekä autoilijoita että joukkoliikenteen ja auton matkoillaan yhdistäviä.

Testiin osallistujat vastasivat kyselylomakkeeseen, heitä haastateltiin ja lisäksi heidän toimintaansa robottiajoneuvossa seurattiin.

Sinäkin voit nyt  matkustaa Hervannassa robottiauton kyydissä ja antaa palautetta kokeilusta. Lisätiedot palautekanavista löydät robottibusseista.

Hervannan palvelukokeilu pähkinänkuoressa

  • Reitti kulkee myötäpäivään: Insinöörinkatu - Teekkarinkatu - Ahvenisjärventie - Opiskelijankatu .
  • Kokeilu kestää 18.3.2022 saakka
  • Robottiajoneuvot ajavat säännöllisesti arkipäivinä klo 8.30-15.30, vuoroväli on noin 10 minuuttia
  • Matkustajia kuljettaa 2 Toyota Proace ajoneuvoa, jotka ovat suomalaisen Sensible 4:n automatisoimia
  • Palvelu on maksuton
  • Ajoneuvossa on turvakuljettaja
  • Reitin pituus on noin 3,5 kilometriä
  • Ajonopeus on 30km/h
  • Ajoneuvon tunnistaa violeteista ”I’m driverless” -kylkiteksteistä 
  • Kokeilu on osa EU-rahoitteista SHOW-hanketta. Suomesta hankkeessa on mukana Sitowise, Tampereen kaupunki, Sensible 4, VTT.
  • Ajoneuvot pysähtyvät pysäkeillä automaattisesti, ja kyytiin voi hypätä miltä alla listatulta pysäkiltä tahansa.

Pysäkkilistaus

1. Hervantakeskus F (3699)
2. Sähkökatu (3526)
3. Ahvenisraitti (3528)
4. Teekkarinkatu (3530)
5. Opiskelijankatu 33 (3579)
6. Opiskelijankatu 23 (3577)
7. Opiskelijankatu 7 (3575)

Sensible 4: käytännön ohjeita matkustajille ›

Testimatkustajat yllättyivät positiivisesti

NysseLabin vapaaehtoiset testimatkustajat yllättyivät ajon ominaisuuksista positiivisesti, joskin kehitettävääkin löytyi. 

Ennakko-odotukset ajosta olivat kaikilla samankaltaisia: se olisi hidasta, varovaista ja nykivää ja jarrutusten odotettiin olevan töksähtävämpiä kuin ihmiskuskilla. Lopulta kaikki seitsemän testaajaa olivat positiivisesti yllättyneitä kyydistä niin vauhdin kuin kokemuksen perusteella. 

Ajon aikana ihmetystä aiheutti se, kuinka hyvin ajoneuvo tunnistaa muiden ajoneuvojen lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät - eroa normaaliin ajoon oli vaikeaa tunnistaa.

Jarrutuksessa on joissain ajotilanteissa vielä viilattavaa. Testit suoritettiin valoisana pakkaspäivänä, eikä liikenteessä tullut yllätyksiä. Hieman testaajia jäi askarruttamaan, miten robottiajoneuvo toimii pimeällä tai väistää yllättäviä tien ylittäjiä muualla kuin suojatiellä.

Ajoneuvot automatisoineen Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela kertoo, että tärkeintä ajossa on turvallisuus: "Pilottivaiheessa, kun ominaisuuksia testataan ja kehitetään, turvallisuus korostuu kaikessa. Tästä syystä jarrutukset voivat olla silloin tällöin hieman kipakoita. Laserskannereihin perustuva teknologia toimii yhtä hyvin päivänvalossa kuin pimeässäkin ja se havainnoi muita liikkujia jatkuvasti, esimerkiksi jalankulkijoita suojatien ulkopuolella.”

Näin testaajat kommentoivat

“Odotin kyydin olevan hidasta. Ajo vastasi kuitenkin täysin normaalia kyytiä tavallisessa tila-autossa. Jäin vielä pohtimaan, kuinka ajoneuvo toimii pimeällä ja niissä tilanteissa, joissa jalankulkijat eivät kulje jalkakäytävällä.”

“Ajattelin etukäteen ajon olevan hidasta. Auto suoriutui reitistä kuitenkin yllättävän hyvin ja se havaitsi suojatiellä kulkevat ihmiset. Vielä lisää kaipaisin ehkä vauhtia.”

“Ajattelin itseajavan ajon olevan hidasta, rauhallista, miettivää - voisiko ajaminen olla nykivää? Kokemus oli lopulta positiivinen. Tässä vaiheessa varmaan kuuluukin asiaan, mutta joitain äkkinäisiä jarrutuksia oli matkalla.”

“Oletin ajon olevan varovaista ja tarkkaa. Tulin avoimin mielin mukaan ja ajo osoittautui mielenkiintoiseksi sekä varsin turvallisen tuntuiseksi. Auto selvisi hyvin liukkaudesta ja vaikka etukäteen hieman jännitti, ei ajo ollut pelottavaa.”

"Automaattiohjausta ei juuri huomannut. Yllätyin, miten hyvin auto huomioi muut liikkujat. Jos jotain pitäisi vielä kehittää, niin esteettömyyttä ei ollut huomioitu. Auto oli ahdas ja takapenkille vähän vaikea päästä."

Kehitetään yhdessä!

NysseLab on joukkoliikenteen testilaboratorio, jossa otamme asiakkaat mukaan palveluidemme kehittämiseen. Järjestämme mm. kyselyitä, työpajoja ja palvelututkimuksia. Teemat vaihtelevat ja osallistujia kutsutaan mukaan kohderyhmittäin.

Tilaa Nyssen uutiskirje, niin saat tiedon seuraavista testeistä ja työpajoista sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje ›

Menneet

Lisätietoja sähköpostilla ›